Animal Collective
Painting With

Animal Collective: Painting With

Album / Domino
Utgivning D. 2016.02.19
Daniel Andersson

Baltimore-bandet Animal Collective har utvecklat sin smarta och kluriga universitetspop ända sedan 2000-talets början. De första inspelningarna fångar en mantraliknande känsla, för att sedan övergå till skruvad folkpop och i dagsläget har medlemmarna landat i ett synthbaserat ljudlandskap. Det som förenar samtliga inspelningar är kärleken till loopar och monotoni. Musiken är stillastående men samtidigt i ständig framåtrörelse.

Bandets tionde album Painting With – lanseras med tre olika skivomslag på gruppens nuvarande medlemmar – inleds med singeln Floridada. Låten väckte mitt slumrande intresse för Pitchfork-gunstlingarnas musik. Ska erkänna att jag tröttnat på de senaste skivornas hetsiga och maniska framtoning, men nämnda singel har ett mer polerat och lättlyssnat tillslag. I grunden har dock inget hänt med Animal Collective.

Skivan spelades in i L.A.-studion East West Studios, där även Beach Boys tillbringat sin tid och att följa i deras fotspår känns logiskt med tanke på bandets inflytande över gruppens musik. På albumets andra spår Hocus Pocus har de bjudit in en annan inspirationskälla, nämligen ljudkonstnären John Cale. Och än så länge är jag med på resan.

I stort fastnar dessvärre inte musiken, melodierna vill inte sätta sig, även om förutsättningarna finns. Min musiksmak har lämnat Animal Collectives flipperpop bakom sig. Ett spår som intensiva The Burglars ger mig bara huvudvärk. Vi har glidit isär, men uppbrottet kommer inte särskilt plötsligt. Det har varit på gång sedan förra skivan Centipede Hz.