Mohammed Ali & Gee Dixon: Debaser Medis, Stockholm

Mohammed Ali & Gee Dixon, Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Karin Lillbroända | GAFFA

I mars släpper Sveriges mest underskattade hiphopakt sitt nya album. Mohammed Alis senaste fullängdare, Vi från 2011, var ett mästerverk som inte bara innehöll gripande skildringar av flykt, utanförskap och maktstrukturer, utan även musikalisk magi mellan Mohammed, Rawa, Mack Beats och andra guldkorn inom svensk hiphop.

Fem år har varit en lång väntan även om Mohammed Ali kontinuerligt har släppt EP:s och singlar som retsamt visat att de ständigt växer som textförfattare, rappare, sångare och artister. De inleder vad som ska bli en värdefull musikupplevelse på Debaser Medis en halvtimme innan midnatt med den färska singeln Bättras som bara har varit ute ett par dagar. Låten är en av duons poppigare låtar med stor hitpotential som kan få det varma januarivädret i Stockholm att kännas som vår.

Mohammed Ali är Sveriges bästa hiphopgrupp. De är två parter i en duo som kompletterar varandra perfekt med olika förmågor som smälter ihop på ett legendariskt sätt. Förutom att både Mohammed och Rawa är två av de flowsäkraste rapparna i detta land har de ett samspel som är värt att se live. Drömmen är att nästa gång se dem kompade av ett fullskaligt liveband.

Duons samspel maximeras i nya låten Kärlek. Den kommer gå varmt i lurarna när albumet släpps i slutet av mars och sommaren ligger framför en. En viktigare låt som ingen får missa är Sverige, nästa kapitel i Mohammed Alis samhällskritiska briljans. De framför låten nedtonat så att ingen ska missa textraderna. Mohammed Ali dedikerar storparten av sitt set till låtar från kommande albumet och känslan är att det är något riktigt stort som väntar. Dö För, där sångerskan Blen lägger refrängen, är en kommande hit som kan komma att gå varm på radion om de har nått samma energinivå i studion som på scen. För att ge publiken så mycket som möjligt lämnar de inte Debaser utan ett par gamla guldkorn i 50 Länder och Vi E Familj, där Dani M dyker upp för att sjunga sin refräng.

Mohammed Ali inleder kvällen med gåshud, slagkraftigt politiskt innehåll och handviftande glädje. Det följs av en Gee Dixon med positiv hybris som sätter den definitiva fredagskänslan med ett högenergiskt partygig. Dixon har en tung EP i ryggen och hans amerikanska stil gör sig bra på scen. Höjdpunkterna kommer i hans egna anthem 100 och hans lilla gästkavalkad. Upp på scen kliver Stor och Linda Pira när Bamma B lägger refrängen på Swish. Festen är ett faktum, men personligen håller jag besöket av Keya högst. Killen som släppte ett av 2015 års bästa album i Nyanser Av Blå exploderar i framförandet av Hörnet, en låt som man förstår är gjord för svettiga klubbkvällar.

Kvällens negativa faktor ligger i det något glesa publikhavet på Debaser Medis. Svensk hiphop är dessutom för bra för dessa små konsertlokaler. Den förtjänar större arenor, och större publik.