Little Jinder: Debaser Medis, Stockholm

Little Jinder, Debaser Medis, Stockholm

Little Jinder: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Albin Johansson | GAFFA

Fast det här håller ju smaken långt och längre, till skillnad från de bubbelgum som tillhör en tid av 00-talet jag bara kan fantisera om att Allting Suger tar avtramp i.

Sedan den svenska debuten 2014 har Josefine Jinder utvecklats till en central komponent i det svenska musikundret 2016. Byggstenar av intryck ifrån färgstarka framträdanden överallt mellan Filip & Fredrik-media till ändlösa snapchats har låtit forma en karaktär och ett språkrör av sin tid, som är större än musikmediet. Kött och blod. Budskap befriade från nonsens och förmedlat utan mellanhänder.

Och nu var det just som queen av transparens som hon på ett utsålt och döende Debaser Medis skulle ge oss svindel. Mottaglig, tillgänglig och närvarande. Precis som oss i publiken. Det gifter sig väl när man är en sucker för svunna tider, och redan på tunnelbanan dessförinnan låtit upprätta en helt egen kanal för den nostalgiorienterade artistens verk att flöda igenom. Rocka min kväll. All lights on Little Jinder.

Omgiven av ballonger och en psykedelisk ljusshow känns det slipat och stilsäkert när låtar framförs klanderfritt. Dessvärre känns det just inte så mycket mer än vad hennes fantastiska Allting Suger redan har givit oss. För även när Miriam Bryant, Markus Krunegård och Melo till allas glädje axlar Josefine på scen så saknas det attityd. Någonting att fästa kvällen vid. Mer Fuck Offs. Det ligger liksom för nära en Spotifylyssning när låtarna rivs av upp-och-ner och Debaser bara blir ett stopp på en turné istället för den hemmaplanskonsert man vill att det skall vara. Det där tuggummit smakar ju egentligen mer och spretigare. Det vet man vid det här laget.