Suede: Cirkus, Stockholm

Suede, Cirkus, Stockholm

Suede: Cirkus, Stockholm

Recenserad av Tommy Juto | GAFFA

Ambivalensen är total. Suede är både förband och huvudnummer i ett evenemang där första akten närmast kan betraktas som audiovisuell installation och där andra akten blir en greatest hits-revival.

Nya albumet Night Thoughts är lite av en löst sammansatt rockopera som i specialutgåvor av CD-versionen ackompanjerats av en DVD med en film av regissören Roger Sargent. Under bandets pågående turné delas kvällarna upp i två halvor där de i den första – som döpts till just Night Thoughts – bakom en scentäckande filmduk framför hela albumet från början till slut medan Sargents uppskakande film projiceras i synk med hela setet. Det påminner om videon till Coldplays God Put A Smile On My Face fast gånger tolv och med en familj på tre istället för en ensam, själlös cityjuppie. Night Thoughts är i sig ingen gladlynt historia och som soundtrack till familjetragedier är inte ordet "pepp" det första någon inne i ett fullsatt Cirkus yppar under 20-minuterspausen som följer.

Men peppen kommer. Låtarna i andra akten Hits & Treats har under de tidigare spelningarna fluktuerat en hel del med vissa fasta inslag som Trash, Animal Nitrate och permanenta avslutningsnumret New Generation. Gemensam nämnare har dock varit publikfrieri, vare sig det handlat om hits eller akustiska versioner av fanfavoriter. Brett Anderson är som frontman fullödig och efter att ha varit inkapslad innan paus får den 48-årige ynglingen nu fritt svängrum och slänger sig hängivet ut i publiken.

Jag gillar verkligen tanken bakom att som veteranband köra nya albumet i ett separat set och sedan bjuda på vad de flesta trots allt kommit för att höra, typ "Först kör vi vår grej, sedan kör vi eran, okej?". På något sätt känns det ärligare också. Nackdelen är när nya skivan, som i Suedes fall, inte riktigt har satt sig i folks medvetande. Då blir det en avslagen transportsträcka i väntan på klimax. En hejdundrande version av Killing Of A Flash Boy ursäktar emellertid det allra mesta.