Diverse Artister: Still In A Dream - A Story Of Shoegaze 1988-1995

Diverse Artister
Still In A Dream - A Story Of Shoegaze 1988-1995

5 x CD / Cherry Red
Utgivning D. 2016.02.09
Tommy Juto

Under första halvan av 90-talet kändes det ibland som att hade du bara ett enstavigt bandnamn och tillräckligt många effektpedaler kunde det bära precis hur långt som helst. En av mina vänner tillämpade just bandnamnsregeln som grundpelare för vad han lyssnade på; Curve, Ride, Lush, Moose, Loop och så vidare. Efter ett par decennier ute i marginalerna har shoegaze på senare år fått en renässans, så pass att genrens främsta utövare Ride, Lush och My Bloody Valentine har återförenats.

I den här ytterst heltäckande boxen representeras praktiskt taget samtliga namn vi förknippar med scenen, sånär som på ett, inte helt oansenligt, undantag: ovan nämnda My Bloody Valentine. Tyvärr har de själva valt att aldrig licensiera sin musik till boxar och samlingar och så är det med det. Tur då att här finns tillräckligt med godis även utan MBV.

Stommen hos de flesta är densamma; murrig sång och en smog av enträgna gitarrer som lägger ett lock över trumhinnorna. Från den utgångspunkten dras det åt lite olika håll, exempelvis poporienterat som Revolver, The House Of Love och Drop Nineteens eller experimentellt som Flaming Lips och Bowery Electric. Dessutom bjuder svenska Whipped Cream på psykedeliska tremologitarrer i Explosions. I det långa loppet kunde inga fuzzpedaler i världen rädda de imagefattigare shoegazebanden från den lite mer utmanande och farligare grungeinvasionen som lyftes fram till publiken i MTV-serien 120 Minutes och tidstypiska filmer som Singles, än mindre så när britpop blev Nästa Stora Grej.

Inget av detta förtar emellertid nöjet att rota igenom dess anspråkslösa historia.