The Temperance Movement: Sticky Fingers, Göteborg

The Temperance Movement, Sticky Fingers, Göteborg

Recenserad av Johan Erkki | GAFFA

Enligt legenden deltog Charlie Chaplin i en Charlie Chaplin-look-a-like-tävling. Skådespelaren slutade på en tredjeplats. Om Mick Jagger skulle utlysa en danstävling skulle han framstå som en staty, förmodligen även under glansdagarna, bredvid frontmannen Phil Campbell i brittiska The Temperance Movement.

Phil tog förmodligen examen i Jagger Dance Academy efter en förbandsturné åt The Rolling Stones i Europa 2014. Mick Jaggers adepter har varit flitiga Sverigebesökare de senaste två åren. Publikfrieri inkluderas av den anledningen inte setlisten. De behöver inte hävda sin kärlek för landet muntligt, den avspeglas på scen. – "Hejhej", säger Phil Campbell som en försynt skolpojke innan han vevar igång den dansanta tillställningen med armarna. Alla tempoväxlingar som stundom får senaste albumet White Bear att spreta, blir till en sammansatt och enhetlig kraftmassa på scengolvet.

The Temperance Movement tappar aldrig farten. Inte ens under en avklädd version av det senaste titelspåret, där den karismatiske sångaren byter ut tamburin och maracas mot en akustisk gitarr. Magnify på skiva hade fungerat som ledmotiv till Miami Vice 1984. Live känns retrosoundet såpass färskt att kommissarie Sonny Crockett, från tidigare nämnda TV-serie, skulle kassera sin axelvaddskavaj och ta ett kliv in i 2000-talet.

Efter en timme på scen är Phil Campbell fortfarande lika energisk. Det finns bara två saker att konstatera: den nyframtagna 70-talsparfymen håller i doft och förpackningen är inbjudande på scenen. Publiken är nog medvetna om vem Maroon 5 hade i åtanke när Moves Like Jagger skrevs.