Helloween: Trädgår'n, Göteborg

Helloween, Trädgår'n, Göteborg

Helloween: Trädgår'n, Göteborg

Recenserad av Johan Erkki | GAFFA

Publiken hade nog väntat sig en klassisk Vesuvio. Då bjuder Andi Deris på extra allt. Sångaren och hans mannar i Helloween slänger istället ihop en Calzone med ett inbakat medley. Fem pikanta pumpakärnor till låtar levereras med ett expressbud, allt dryper ihop i ett stycke; från Halloween till Keeper Of The Seven Keys. Strax innan det övergår till metal-karaoke har Dani Löble piskat trumskin solo i fyra minuter och 27 sekunder. Soundtracket till Terminator varvas med inspelade primalskrik. Det är en smaklös ingrediens som bandet toppar degen med halvvägs in i setet.

Det krävs mer innovation än så. 30 år som pionjärer på power metal-tronen. 15 album att välja och vraka bland. Det borde inte vara så komplicerat att trolla fram en kanin ur den höga trollkarlshatten som sitter på Andi Deris hjässa under halva showen. Istället för ett allt annat än magiskt trumsolo och medley borde tiden ägnas åt låtarna i sin helhet.

"Say fuck yeah", vrålar Andi Deris som verkar vara svårtillfredsställd med gensvaret. Nya försök ekar i lokalen. 23 år som allsångsledare, Deris vet precis vilka rader han ska lämna till åskådarna, och han sköter nattskiftet väl när han inte svärtar tungan. Även på My God-Given Right, från senaste albumet med samma namn, lyckas han få med sig den stora kören.

Som alltid finns det en charm i Helloween. Det är gladlynt och glimten i ögat-metal. Det är växelsång mellan publik och band. Det finns humor och självdistans. Vilket annat band kan göra en låt om självupplevda flygförseningar i Belize? Det tangerar att bli meta-humor när ett band sjunger live om ett band som blivit strandade i Centralamerika.