x
Hey Elbow : Where's The Music?, Norrköping

Hey Elbow , Where's The Music?, Norrköping

Hey Elbow : Where's The Music?, Norrköping

Recenserad av Emil Viksell | GAFFA

(Arkivbild)

Malmötrion kör ett av de där kortare setten som denna festival till största delen utgörs av. Det är i kortaste laget, men samtidigt passar 30 minuter band som Hey Elbow, som bara kommer med en platta i ryggen. Och vilken platta det är sedan.

Bandet intar Arbis, eller Norrköpings Arbetarförenings teater. En ståtlig 1800-talslokal med kolonner, som bär en andra våning som löper längs med väggarna. Därtill ett välvt tak med freskomålningar föreställande keruber. Riktigt lika betagande som på skiva – som kan snurras om och om – hinner det inte riktigt bli i ett sådant här kort set. Hey Elbow är annars ett mer intressant och tyngre Beach House, typ. Till skillnad från Baltimorebandet hamnar de dock sällan i det där tillståndet av evigt släpande nästan helt statiska dåsighet. Mycket tack vare ljudet av Ellen Pettersons flygelhorn. Men också till följd av Julia Ringdahls mångfacetterade stämma och Liam Amners frenetiska piskande på trummorna.

De hinner med en del i alla fall. Bland annat den jättefina Martin. Deras postrockiga, elektroniska pop briserar stundtals i ett storartat, kraftfullt och välljudande dån, som verkligen suger tag i magen. Och, återigen, Peterssons flygelhorn är verkligen det instrument som skänker ett välbehövligt extra lager till musiken. När det där blåsljudet stiger in i ljudbilden borde det egentligen inte harmonisera så väl med resten av klangerna. Men det gör det. Perfekt.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA