Erik Lundin Och Michel Dida: Where's The Music?, Norrköping

Erik Lundin Och Michel Dida, Where's The Music?, Norrköping

Respect My Hustle-kollegorna Erik Lundin och Michel Dida gör gemensam sak på Where's The Music? Och inleder den turné den de gör tillsammans under våren. Dida kör den första halvtimmen och Lundin avslutar. Men Dida är långt ifrån ensam på scen. Halvvägs in i hans del glider norrmannen Unge Ferrari och vän in och kör sin bubbliga R&B-stänkare Lianer. För er som inte förkovrat er i norsk R&B och hiphop kan jag bekräfta att det är bättre än man fördomsfullt kanske tror. Sedan kommer Little Jinder upp på Alla In och Mwuana, givetvis, på den fenomenala trapflåsaren Parranoia samt Sabina Ddumba på Höru Mig Bae – med givet drag på publiken.

Det är svårt att inte njuta av detta. Först Didas mer skruvade, mörka hiphop och alla gästartister. Sedan Lundins smattrande, ordspäckade västerortspoesi. För det smattrar ordentligt när Lundin glider in och bränner av Haram. Han matar på och man undrar om han någon gång andas – ja, alltså, det gör han (källa: vetenskap). "Atombombsrap", kallade Mwuana Lundins prestationer på EP:n Suedi i en intervju. Minst sagt träffande. Sedan gör Lundin och Dida också varandra sällskap på en version av Denz låt Jetski.

Allt är också så snyggt anordnat. Från Didas "hotfulla" inträde med luva och tygtäckt mun till den monokroma svenska flaggan i bakgrunden. Till hur ljuset hålls genomgående dunkelt med undantag för strålkastare som skjuter ett vitt ljus genom den mörklagda scenen, fram tills Lundin kör Annie Lööf och det blåses på med röda ljus i enlighet med nyansen på gamla tusenlappar och partiledarens hår.

När Lundin fullbordar med "reminissande" i kortkort romanen Västerort och toppar med Haffla, med sin dramatiska Där Dit Vinden Kommer-kör (eller den melanesiska kören från filmen Den Tunna Röda Linjen (1998) för att vara precis), så är det köttigt historieberättande i dess mest bländande och sanna form.