Anderson .Paak: Debaser Strand, Stockholm

Anderson .Paak, Debaser Strand, Stockholm

Att höra och se en stjärna födas är komplicerat, ett tveeggat svärd, av många inte sällan själviska skäl. När en artist går från lovande och imponerande till en vars stjärnglans och talang tydligt inte längre ryms inom det format de presenterar sig på, då är det lika tydligt att dessa måste överges för någonting större och egentligen bättre. I klarspråk innebär ett otroligt starkt men inte överdrivet uppmärksammat album ofta att uppmärksamheten nästan blir kvävande till nästa projekt, det innebär att de små scenerna byts ut mot stora. Det är så gott som oundvikligt, en eventuell återgång sker oftast endast när en artist misslyckas på vägen upp eller om vägen upp leder så högt att de själva kan välja att spela intimt lite då och då. I klarspråk är det betydligt lättare att bara vara glad för att Anderson .Paak släpper imponerande EP:s lite som han vill, att hans album sedan är ännu mer komplett, och att han vet exakt hur det ska översättas till konsert.

En sorts promotionvideo rullar som backdrop på scen bestående av animerade versioner av omslaget till det nyligen släppta albumet Malibu, med titeln ändrad till "STOCKHOLM", samt andra grafiska element. En liten detalj på det stora hela egentligen, men ett som ständigt gör att hela scenen skiftar färg när lamporna svänger omkring och ger ett annat liv även bakom bandet. Inte för att det överhuvudtaget behövs när Anderson .Paak och The Free Nationals väl ställer sig på scen, några tvivel om det viftar de bort som om de vore ingenting så snart de börjar spela, som Anderson själv gjort när han kommer ut för att börja spelningen med sin DJ. Det är inte tack vare någonting speciellt han gör men så snart han ställer sig på scen går hans självförtroende nästan att ta på, det ligger i luften så snart han tar tag i mikrofonen, det märks på hur han rör sig.

Om det inte är tydligt efter att ha hört hans Venice och Malibu, eller släppet med Blended Babies samt det han skapar med Knxwledge under namnet NxWorries, gör Anderson .Paak processen kort på ett slutsålt Strand: de minuter han bara sjunger med en DJ bakom sig är han bevisligen en född entertainer, när scenen fylls på med gitarrist och basist är han en självklar frontman, när han sätter han bakom trumsetet och börjar spela samtidigt som han sjunger är han en naturlig underhållare. När publiken vrålar ut sitt jubel, på öronbedövande sätt och frekvens, växer Anderson än mer i sin roll som kvällens fokuspunkt. Hans rapbesläktade fattning, hans kroppsspråk och avslappnade dansande, hans hopp ner i publiken i början och hans dansande i publiken mot slutet, accentuerar och komplementerar och lyfter musiken: den soul och R&B som Anderson .Paak skapar i eget namn är en som vinner på och växer när den får spelas framför en publik, där han och bandet lätt hittar sätt att göra de mer intensiva låtar till punk och soulklassiker till jazzinspirerade utforskningar.

Det är hur lätt som helst att älska allt som har med musik att göra när Anderson .Paak spelar live, det är en gåva till 2016 års musiklandskap och det är så tydligt att han både älskar att få dela med sig av det och vet om hur bra han är, och det är lätt att vara självisk när han öst och dansat och sjungit och rappat klart. När artister är så bra som han är på Strand förändras saker i deras värld ofta väldigt snabbt, lokaler där allt som gör honom så bra är så nära och så påtagligt överges ofta. Men när han är klar, när han tackar ljudteknikern hjärtligt för att de fick spela över den angivna tiden och säkert gjort några griniga grannar sura, är det ännu lättare att unna Anderson .Paak all framgång han kan önska sig.