Kanye West
The Life Of Pablo

Kanye West: The Life Of Pablo

Download / GOOD Music / Def Jam
Utgivning D. 2016.02.14
Özgür Kurtoğlu

Vad driver Kanye West? Hans hopp framförs av en gospelkör, hans humor slängs in i berättelser där han finner gamla spår att leda mot nya vägar, hans till synes ändlösa mysogyni och nästan konstanta sexfokus rabblas hetsigt när än möjligheten finns, hans ilska spottas över TV-spelsljudeffekter. Hans förvirring och osäkerhet är tydlig i alla sprickor som lämnats synliga över åren, hans sorg ekar över kuttrande sång och vingklippta synthar som skriar ut ett nödrop som om himlavalvet fattar eld, brinner upp, slutligen faller.

The Life Of Pablo är konstruerad av element som skapats och förädlats av Kanye West över alla hans album, satta i nya sammanhang att frodas i, kreativt bortom var de kom ifrån men alltjämt självklart del av hans ljudbibliotek. Alla hans skeenden och ansikten, alla hans fantastiska musikaliska uttryckssätt och dumma verbala utbrott, har fått nytt liv. Han har offrat fokus och riktning, skärpa och finess, men 18 låtar och 58 minuter flyter ändå, om än mer instabilt än tidigare.

Gäströsterna bygger ut ljudbilden med egna styrkor och växer i hans sällskap, textförfattande slarvas med, en mer genomarbetad och för musiken mer gynnsam sekvensering har helt försakats. Men där står ändå ett kollage kvar sammanställt från så många olika musikaliska hörn, likväl inom som utom hiphop, som enbart Kanye West kan skapa. Så, vad driver Kanye West? När väggarna runt honom fortsätter att skaka, när det självförvållade kaoset fortsätter att rasa, verkar svaret fortfarande vara musiken.