Uada
Devoid Of Light

Uada: Devoid Of Light

Album / Eisenwald
Utgivning D. 2016.04.08
Tomasz Swiesciak

Portland må ses som hipsterns Mecka men det är svårt att frångå faktumet att det är en kulturellt mångfacetterad stad i hjärtat av Pacific Northwest; en region som levererat många av de främsta banden inom musikens extremaste falang (Agalloch, Wolves In The Throne Room med flera) och blivit uppkomsten till en genre som idag benämns som cascadian black metal. En genre som på senare år även växt sig till en rörelse och blivit en stark motreaktion mot urbaniseringen, de kommersiella krafterna och alla kulturella dagsländor som präglar delstaten Oregon.

Uada är en ny kvartett ur Portlands musikaliska smältdegel. Med sin debut lyfter bandet fram gränserna för Cascadia; både som region såväl som musikaliskt samtidigt som scenen får sig ett nytt ansikte (dock höjt i dunkel och gömt bakom kåpor). Redan i namnet (latin för hemsökt) bör lyssnaren få en fingervisning om var bandet väljer att placera sin egna tolkning av genren; i gränslandet mellan den naturromantiska stilen och vår skandinaviska, råa black metal. Medan majoriteten av spåren på albumet låter sig inspireras av just förstnämnda stil, är titelspåret en sommarflört med bland annat Rotting Christ och Medelhavets varmaste regioner. Our Pale Departure lånar i sin tur från dödsmetall, doom samt – helt oblygt – även från post-rocken.

Det är däremot Uadas finess för majestätiska och vibranta melodier och mollskalor som gör Devoid Of Light till en av de intressantaste debuterna på länge samtidigt som bandet visar att Portland kan erbjuda något själsligt djupare än gatumusikanter med ironiska mustascher och svalor tatuerade på bröstet.