Eric Prydz
Opus

Eric Prydz: Opus

Download / Virgin
Utgivning D. 2016.02.05
Özgür Kurtoğlu

Eric Prydz gillar att ta den längre vägen. När han står på scener världen över, vare sig det är farvälspelningar på Berns eller klubbar bredvid evigt soldränkta stränder eller på Madison Square Garden, kommer de där euforiska skiftningarna i hans musik sakta: syntharna får växa i eget tempo, basen får mullra i ett hörn tills den är stark nog att knocka väggar, hans patenterade virvelslag får leda vägen, topparna får explodera när allt står i linje. Han är en av världens största DJ:s på egna premisser, likaså när han släpper album.

Opus räknas som hans allra första album, den stora (ofta fantastiska samt medvetet ihopmixade) samlingen Pryda från 2012 till trots. I en karriär som redan hade pågått ett tag när hans namn blev internationellt känt för tolv år sedan, som redan då fastslog att det Eric Prydz kan göra för att få människor att dansa är en gåva, har det tagit tid för de stora efterlängtade verken att bli förverkligade. När Eric Prydz slår på stort hörs och sammanlänkas allt som gör att han sticker ut i dansmusikvärldens övermättade landskap.

Alla de stilexperiment han ägnat sig åt via olika artistnamn och projekt, från lutningar mot och svajande emellan progressive house och techno och popvänliga dängor, återfinns i stort eller i detalj på Opus. De starka spåren är många och stora, dalarna är tydliga och lite tråkiga. Allting låter som Eric Prydz, från det mest grandiosa till det lite för klyschiga över massiva 124 minuter musik, och det i sig är en imponerande och underhållande behållning.