x
Heron Oblivion: Heron Oblivion

Heron Oblivion
Heron Oblivion

Heron Oblivion: Heron Oblivion

GAFFA

Album / Sub Pop
Utgivning D. 2016.03.04
Recenserad av
Daniel Horn

Med Espers placerade Meg Baird Fairport Conventions folk-psych rakt i nutiden. På samma ljudvåg glider den här konstellationen – med ytterligare rötter i Sic Alps, och Comets On Fire – vidare mot det totala kaoset. Men det sker i etapper.

Meg Baird står även här i fokus. Bakom trummorna sticker hon ut med sin självklara röst, pockar självsäkert på lyssnarens uppmärksamhet för att senare lämna plats åt gitarrkaskader mer skadade, större och starkare än det Espers mäktade med. Det är en hänförande berg- och dalbana där explosion på explosion är effekterna på vägen och där frontaren ställer in fokus efter varje chock.

Kanske är det medlemmarnas bakgrund som förvandlar det här till något mer än stabilt San Francisco-oljud. Förmodligen är det så för i Heron Oblivion hör du det extroverta västkust-soundet tillsammans med den lite mer jordiga, tungrodda scen Baird har sitt ursprung i. I mer rå och rivig än ljuv samklang gör Heron Oblivion här upp med staternas sena folkrock-scen och fyller på med ny öronbedövande rockanarki.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA