Macklemore & Ryan Lewis: This Unruly Mess I've Made

Macklemore & Ryan Lewis
This Unruly Mess I've Made

Album / Macklemore LLC
Utgivning D. 2016.02.26
Jonathan Sindihebura

Det finns en genialisk sketch från Saturday Night Live som illustrerar det stora problemet med denna skiva. Sketchen heter Highschool Theater Show och visar en grupp ungdomars oförmåga att belysa samhällets stora problem. Det här albumets textförfattare, Macklemore, tar upp minst lika många ämne som i SNL-klippet och lyckas alltför få gånger tala om dem på ett bättre sätt än karaktärerna från satirshowen.

De frågor som tas upp på albumet inkluderar, men är inte begränsade till, rasism, dåligt självförtroende, kroppsfixering, mobbning, depression och föräldraskap. Tänk lättlästa ungdomsböcker som ska ge skolbarn en inblick i hur de bör hantera ett viss problem när det uppstår – typ Douglas Hittar En Pistol eller Amandas Obesvarade Kärlek – på samma sätt känns det som att Macklemore ger oss en förenklad version av ett dussintal frågor.

Med låten White Priviledge II (ett åtta minuter långt introspektivt arbete) som enda undantag, förbättrar varje vers föregående vers enbart i att den återigen poängterar att problemet i fråga finns och existerar, vilket lyssnaren troligen redan hade förstått. Detta görs ofta utan utveckling och utan att ge komplexiteten ett värdigt erkännande.

Det man inte kan ifrågasätta är dock duons kärlek till genren, och därmed inte heller autenticiteten. Det hörs i kompositionerna och syns tydligt på gästlistan som innehåller veteraner som Kool Moe Dee och Melle Mel. Kan man frånse det stundtals juvenila sättet att närma sig stora frågor, kan man hitta produktion på låtar som Brad Pitt's Cousin som man kan njuta av, vare sig man förstår de instrumentala referenserna eller inte.