Front Line Assembly: Debaser Strand, Stockholm

Front Line Assembly, Debaser Strand, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Enade står vi vid frontlinjen och inväntar den jubilerande kanadensaren Bill Leeb och hans utbrytarprojekt Front Line Assembly som i år firar 30 bast. För fastän det var 1986 som Bill hoppade av sin korta respit som bassist i legendariska Skinny Puppy och har överlevt längre än det bandet så spelar fortfarande FLA delvis i dess skugga.

Publiken tävlar inbördes om vem som har äldst turné-t-shirt och samtidigt om vem som höjer medelåldern mest. Subkulturen är idag en klubb för föräldrar och ölmagar. Därför passar det bra när den 49-årige Bill och sina tre bandmedlemmar kliver upp på scenen och är en spegelbild av de som står framför den.

Echogenetic släpptes för tre år sedan och det är därför inte överraskande att spelningen till stor del består av nya låtar. Albumet var en återvändo till form för Front Line Assembly till ett mer elektroniskt sound, dessutom med influenser från dubstep och glitch. På scen är det bara synthar och trummor som får ta plats. Musiken är hård, karg och snabb – vilket speciellt märks när 90-talets industrial techno-era drar igång. Det är också först när grymma Plasticity från 1996 öser fart som publiken gör mer än stampar takten med ena foten. Nu blir det lite röj.

Röjet håller emellertid inte länge, förutom ett par obligatoriskt överförfriskade män så står de flesta mest och vaggar i värmen. Uppe på scen håller Rhys Fulbers, en av grundarna till bandet, bredbenthet att övergå i split. Bill är piggast på Debaser Strand ikväll och det är han som gör konserten allena. Blandningen av klassiker och nytt material är tillfredsställande stark och när andra och sista extranumret är Mindphaser så är det vår tur att tacka dem för en kväll som bäst kan beskrivas som svart, svettig och synthig.