Iggy Pop
Post Pop Depression

Iggy Pop: Post Pop Depression

Album / Caroline
Utgivning D. 2016.03.18
Mathias Skeppstedt

Historien bakom det här samarbetet tar vid när Iggy skickar ett paket till Josh Homme med tre essäer han skrivit om sitt sexliv, en dagbok från inspelningen av Lust For Life och en intervju av en kritiker om allt som var fel med Iggys karriär. Han dök sedan ensam upp hemma hos Josh med en ryggsäck och tillsammans med Dean Fertita (Queens Of The Stone Age, The Dead Weather) och Matt Helders (Arctic Monkeys) åkte de ut till Joshs studio i öknen och gjorde en skiva ihop som bekostades enbart av Iggy och Josh. Vad de tillsammans skapade är en samling låtar som ska lyssnas på som en helhet för att man ska kunna uppleva precis hur bra de är och hur djupt känslorna går. Det är är en skiva som andas mer Berlin än Detroit och som satsar mer på groove, sex och melodi än på riff och primitiva rytmer och det är riktigt, riktigt bra.

Det är en delvis gammal och sliten Iggy som skiter i vilken piedestal hans publik placerat honom på och vars kropp och själ tagit mycket stryk under den långa karriären. Det är också en skiva från en 69-årig man som ser sina musikaliska jämlikar gå bort en efter en. Och det var väl ingen som trodde att han skulle vara den sista överlevaren av den oheliga trion Iggy Pop, David Bowie och Lou Reed. När Iggy sen gör upp med sin publika bild och sina fans i avslutande Paraguay har han nästan nått sin topp med en låt som är en fantastisk avslutning på en otrolig karriär. För Iggy har varnat att det här troligtvis är hans sista skiva och är det så kunde han inte av slutat på ett bättre sätt. För Post Pop Depression är en av Iggy Pops absolut bästa skivor – en platta som skiter i allt och gör precis vad den vill.