Elliphant
Living Life Golden

Elliphant: Living Life Golden

Album / TEN
Utgivning D. 2016.03.25
Karin Lillbroända

Elliphant är hitmakaren som hänger i de coolaste kretsarna. Det senaste året tycks fler få upp ögonen för Ellinor Olovsdotter från Södermalm. Hennes dancehall och globala sound måste vara unik för den svenska musikscenen och i det är det inte sällan man kan höra någon förvånas över insikten om att hon är svensk.

Från nya albumet Living Life Gold har smakproven strötts ut under 2015 och 2016. Via spelningar och ett par singelsläpp har Elliphant fått en och annan att klappa i händerna av förtjusning inför det som komma skall. Och vår vibbigaste musikexport sviker inte. Explosiviteten som finns på scen hittar vi även på skivan, fast bara i enstaka spår. Living Life Golden är mer kärlekssånger än party. Det kanske uppenbarar sig som en liten, liten besvikelse till en början, efter det fantastiska öppningsspåret Step Down som mynnar ut i världens fest, men håll ut. Det blir inte tråkigt bara för att det inte är musik att dansa våldsamt till. Det suggestiva och enkelriktade beatet som MØ och Elliphant skapar magi över på One More går inte att lämna onämnt på tal om detta.

Låtarna får liv genom sin uppbyggnad där de ofta uppbådar ett slags crescendo i slutet, och bland alla snygga produktioner går det heller inte att bortse från budskapet. Elliphants talang för att sjunga i gungande takt är inte hennes enda ess, hennes texter är minst lika skarpa. Blir man inte våldsamt pepp på att leva så blir man glad, kär eller kaxig.

Living Life Golden sätter tonen för sommarens annalkande parkhäng och det är bara att räkna dagarna tills det är möjligt att njuta av detta album på bästa sätt.