Susanne Sundfør: Cirkus, Stockholm

Susanne Sundfør, Cirkus, Stockholm

Susanne Sundfør: Cirkus, Stockholm

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

Nordens nya popstjärna entrar den mörklagda scenen till Dart Vaders tema ur Star Wars – The Imperial March. Med samma styrka klampade hennes fjolårs Ten Love Songs in på diverse listor över 2015 års bästa skivor. Helt med rätta. Skivan är späckad med ärliga, medryckande och slagkraftiga låtar som gör sig väldigt bra live. Under konserten alternerar hon snyggt mellan bombastiska låtar som Kamikaze och Delirious för att i nästa sekund sätta sig på en stol med en akustisk gitarr och spela en lugn ny låt, som doftar av viss regress till hennes mer avskalade tidiga plattor.

Det är främst storslagna låtar från Ten Love Songs och förra skivan The Silicone Veil som väcker publiken till liv. Låtar som White Foxes, Delirious och framför allt Fade Away. Då svajar publikhavets händer tillsammans likt ett vetefält i vinden strax innan skörd. Intressant är också att höra flera av hennes nya låtar. The Sound Of War är en optimal titel på en av dessa, i samma tempo och bestämdhet som hos en marscherande och blodstörstig krigshär. Också nya Undercover är bedårande med sin självklara melodi och en presentation av hela Sundførs röstkapacitet. Ja, den är verkligen imponerande, inte minst i Lullaby där hon gör ett vibrato som synkar exakt med en tremolerande och högoktavig synt.

Det är fräscht att hon använder sig av riktigt trumset och bas, men det vore snäppet mer intressant om inte så mycket av musiken bestått av tracks och samplingar. Också ljusshowen hade kunnat vara mer spektakulär, konsertlokalen besitter kapaciteten för det. Emellanåt blir intrycket lite väl monotont, trots musikens breda spektra. Sundfør är till råge på det ingen publikinteraktör, åtminstone inte ikväll. Det hon får mest respons på är när hon nyttjar konsertklyschan och säger en kort mening på svenska, i det här fallet "Jag älskar Stockholm". I övrigt inga anekdoter eller skämt. Så tur är väl att musiken lyckas stå på egna ben.

Susanne Sundførs styrka ligger i hennes musikaliska bredd. Med fötterna stadigt rotade i den klassiska musiken och med en skolad röst tar hon sig an den elektroniska poppen på ett nytänkande och eget sätt. Hon äger både skicklighet och hjärta, utan att någon av de två förminskar den andre.