Deftones
Gore

Deftones: Gore

Download / Warner
Utgivning D. 2016.04.08
Özgür Kurtoğlu

Musiken som Deftones skapar, vars formel bandet arbetat på i 21 år nu, har i princip alltid utgjorts av att lyckas hålla en ständig dragkamp i balans. Mellan stilar och influenser och åsikter frustar bandmedlemmarna, tjafsar om riktningar och skriver nya kombinationer och sliter i varandra, och presenterar sedan sina album som resultatet av kompromisser som bevisligen både är funktionella och hållbara för idén om hur de rör sig framåt kreativt.

Gore hämtas mycket av det bästa av det som har varit, det som hållit Deftones borta från generaliseringar och således ses som en stor musikalisk styrka, för att forma det som komma skall. Det som musikerna ser som nästa naturliga utveckling har format albumet, det hörs i hur olika instrumentpartier är skrivna för olika ändamål men väldigt talande för bandets inneboende begåvning.

Gitarrerna och syntharna, som alltid styrt den övergripande och överväldigande ljudbilden för Deftones, drar åt olika håll medan sången svävar någonstans i mitten. Riffen lyfter från olika metalstilar och svingar med massiv tyngd när låtarna behöver det som mest, synthmattorna och ljudmanipulationerna syr ihop allt för att skapa en atmosfär som smiter in under revbenen. Sången består av mer symboliskt än bokstavligt abstrakt ihoppusslade berättelser och skär igenom rytmsektionens minutiösa spel med vassa melodier. Musiken och texturerna på Gore sväller och brusar, lika lömskt smygande och invärtes smärtande som det är ångestladdat och dämpat, känslosamt och mattat, och oerhört vackert.