The Posies: Kägelbanan, Stockholm

The Posies, Kägelbanan, Stockholm

The Posies: Kägelbanan, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Jon Auer och Ken Stringfellow i The Posies gör det inte lätt för sig. Inte nog med att bandet lagt av och börjat igen fler gånger än några andra och släpper skivor lite när de känner för det, nu turnerar de en skiva som inte är släppt än. The Posies nya platta Solid States släpps officiellt om en månad och bandet kör hela live. Alla tolv låtar. Det är på gränsen till dumdristigt men det funkar. Auer och Stringfellow har alltid kunnat skriva melodier som man kan dö för och det hjälper när publiken aldrig hört materialet förut.

Dock så blir det ju en ganska stillastående och tyst publik då den koncentrerar sig på att höra alla nya låtar. Men The Posies slänger in lite klassiker då och då i setet och det visar bara hur starkt mycket av det nya materialet är då en låt som Squirrel Vs. Snake funkar fint bredvid Dream All Day. Sen hjälper det också att både Auer och Stringfellow sjunger som gudar och stämsången sitter perfekt.

Med sig på den här turnén har de trummisen Frankie Siragusa som är otrolig och verkligen höjer konserten flera snäpp. Annars är det bara grundduon med en trummis och loopade basgångar tillsammans med Kens lilla maskinpark som är bandet den här gången. Även det funkar perfekt, man känner aldrig att man saknar en livebasist eller fler musiker på scenen. Det blir lite mer avskalat och rått ibland och lite mer fett och programmerat ibland.

Som extranummer bjuds vi på en otroligt vass Everybody Is A Fucking Liar som levereras med bensparkar från Ken och hoppdans från Jon. Och när sen Jon spelar av tre strängar och kör på som vanligt och inte ens fixar det till nästa låt är allting precis som det ska vara.