Movits: Cirkus, Stockholm

Movits, Cirkus, Stockholm

Movits: Cirkus, Stockholm

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

När "Mördar-Anders" Rensfeldt rappar igång öppnande Tårgas från senaste platta, fjolårets fantastiska Dom Försökte Begrava Oss, Dom Visste Inte Att Vi Var Frön, fylls Cirkus omgående av liv. Jag hävdar att nya plattan är deras bästa hittills. Den är bra inspelad, men helt otrolig live. Den innehåller ett bredare känslospektra än tidigare. Utöver den euforiska känsla av dans och fest de alltid levererat, innehåller den låtar som till exempel Waterloo, som är det ilsknaste Movits skapat. "Det är fruktansvärt att man fortfarande måste skriva låtar om rasism. Men vet ni vad man gör då? Man tar rasisterna i nacken och släpper dem där Napoleon föll", säger Anders Rensfeldt engagerat innan Michael Dida kommer upp på scenen och ger oss Waterloo.

Men Movits är i mångt och mycket fortfarande en motpol till mycket av den argt politiska "Silvana Imam-hiphop" som präglar en hel del av svensk hiphop-scen just nu. Är det någonting Movits förmedlar med sin musik är det glädje och optimism. En efter en avlöser allsångs-hookarna varandra. Johan Rensfeldt och Joakim Nilsson dansar synkroniserat och ihärdigt med trombon och saxofon. Anders pratar avslappnat med publiken mellan låtarna. Han är lika trygg på scen som Zlatan på plan. Det märks att de är ett slipat liveband. Allt sitter precis där det ska. Trots att de, tråkigt nog, spelar till programmerade beats svänger det något gudomligt. Är det något band som borde spela in liveplattor är det Movits! Det märks att de trivs omåttligt väl uppe på scen. En sån där energi går inte att fejka.

Precis som det ska vara på en tung hiphop-spelning (även om Movits är mer vanlig hiphop) bjuds en kavalkad av artister upp på scen. Utöver Michael Dida får publiken njuta av Promoe i Balaclavaboogie, Joy i Luften Är Fri och Maskinen i Limousin. Tyvärr kunde inte Zacke infinna sig, då han blev pappa samma morgon, berättar Anders efter att de spelat en nedplockad och lysande version av Louvren från nya skivan.

Det finns faktiskt inte mycket att klaga på alls när det sista ackordet klingat. Under sista låten river Movits Cirkus med deras eviga hit Äppelknyckarjazz från debutskivan. Flera gånger under spelningen frågar Anders Rensfeldt saxofonist-Joakim "hur ska vi kunna toppa det här då?", och syftar på en precis spelad låt. De verkar minst sagt nöjda, inte minst med premiärspelandet av purfärska låten Självantänd. Jag är övertygad om att publiken är minst lika nöjd.