The Lumineers
Cleopatra

The Lumineers: Cleopatra

Album / Decca
Utgivning D. 2016.04.08
Sandra Killgren

Cleopatra kan liknas vid en tävling. En tävling där toppskiktet hyllas. En tävling där förlorarna faller i glömska. The Lumineers har släppt en skiva som greppar tag och får dig att blir intresserad. Men någonstans vid det fjärde spåret tappar albumet fäste, tankarna svävar iväg och du glömmer att lyssna.

Det är tydligt att Cleopatra följer de fotspår som debutalbumet trampat upp för fyra år sedan, The Lumineers valde även denna gång att återvända till hemstaden Denver när de skulle påbörja skrivarprocessen och deras karriäristiska sound är fortfarande otvivelaktigt. Ännu låter folkrockbandet som 1700-talets lantliga USA, 1800-talets "work songs" från den amerikanska södern och tonerna från 1900-talets folkmusik med rötterna från bluesen, countryn och bluegrassen är lika distinkta.

De första tre låtarna på albumet är formidabla vinnare. I Sleep On The Floor målas tydliga scener upp med textrader som "Pack yourself a toothbrush dear. Pack yourself a favorite blouse. Take a withdrawal slip, take all of your savings out. Cause if we don't leave this town. We might never make it out. I was not born to drown, baby come on". Detta följs av ytterligare två starka spår. I Ophelia sjunger Wesley Schultz om den berg-o-dalbana som blev ett faktum i och med bandets genombrott för tre år sedan medan låten Cleopatra har spelats över två miljoner gånger på Spotify. Men efter ytterligare ett par låtar tar succén slut då albumets röda tråd blir på tok för lång och förutsägbar.

The Lumineers tar sig över mållinjen med ett album innehållande några fantastiska låtar samt ett flertal spår som hamnar i skuggan och faller i glömska. Cleopatras tidiga klimax gör att vinsten upplevs som frustrerande kort.