x
Veronica Maggio: Den Första Är Alltid Gratis

Veronica Maggio
Den Första Är Alltid Gratis

Veronica Maggio: Den Första Är Alltid Gratis

GAFFA

Album / Universal
Utgivning D. 2016.05.06
Recenserad av
Emil Viksell

Från och med Och Vinnaren Är … (2008) har Veronica Maggio konsekvent levererat mindre mästerverk till popalbum. Skiva för skiva har hon alltmer närmat sig det elektroniska, från ett uttryck som inleddes i ett slags soulpoppigt 50–60-tal, via en av huvudrollerna i den våg av svensk soulrevival som förgyllde topplistorna i slutet på 00-talet.

Handen I Fickan Fast Jag Bryr Mig (2013) var dock mer gitarrburen indiepop än ytterligare ett steg in i elektroniska landskap. Den fullgoda Trädgården En Fredag var emblematisk för skivan snarare än den fantastiska, småskeva Bas Gillar Hörn. Trots det kändes det som ett naturligt steg för henne.

Den Första Är Alltid Gratis känns också som ett självklart kliv, oaktat att det är en sämre platta än de tre närmsta föregångarna. Hennes elektroniska flörtar och generella ljudbild har också alltid haft retropopulistiska drag, följaktligen landar vi här i ett synthbaserat 80-tal.

Maggio lyckas undvika att parodiera sig själv, trots att det är en stämning av dans med rinnande mascara, som alltid. Hårt skal och mjuk insida, som ett bra surdegsbröd, är och fortsätter vara hennes kännetecken. Artister med längre karriärer tenderar att upprepa sig, men Maggio växlar sound tillräckligt mycket för att det ska kännas som någonting annorlunda än tidigare. Det spritter i kroppen, ibland. Och hennes säregna fraseringsteknik kan rädda vilken tam musik eller trött textrad som helst.

Men, det känns nästan blasfemiskt att säga det, borde det inte varit mer, större och bättre?


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA