Mogwai
Atomic

Mogwai: Atomic

Download / Rock Action
Utgivning D. 2016.04.01
Özgür Kurtoğlu

Filmen Atomic: Living in Dread And Promise visar den kronologiska historien av kärnkraftskatastrofer, liksom framstegen som överhuvudtaget gjorde dem möjliga. Således handlar filmen, oundvikligen, också om den förödelse som atombomben i Hiroshima liksom kärnkraftsolyckorna i Tjernobyl och Fukushima lämnade efter sig. Och om ett liv i det som sedan Trinitytestet 1945 kallats för The Atomic Age. Soundtracket som skapades för filmen av Mogwai har omarbetats för att skapa Atomic, och verkligheten som återspeglas är en som handlar om både förintelse och återuppståndelse. Om den tvära balansen mellan liv och död samt krig och fred.

Mogwai har alltid varit väldigt mycket samtidigt med musiken de skapar. De har aldrig varit enkelspåriga, de har aldrig ramat in sin konst som något oföränderligt. De kan därför samtidigt låta ståtliga, dystra, intensiva, försiktiga, medan de pendlar mellan storslaget svepande rock byggd på en grund av atmosfärbyggande synthar. I denna albumfokuserade form fungerar musikens omstrukturering väl för att lyfta fram bandets kontrastrika musikaliska dramaturgi. Mogwai har alltid balanserat mellan tungt och lätt, högljutt och tyst, rent och smutsigt, och mår kreativt bra av att få tänka på samma sätt tematiskt.

Atomic låter Mogwai som sig själva men med tydliga intentioner om att återge filmen så gott det går i musik. De förmedlar känslorna så starkt det går utan de skräckinjagande bilderna som hjälpmedel, och fortsätter utvecklas nio album och 21 år in i karriären.