SBTRKT
Save Yourself

SBTRKT: Save Yourself

Download /
Utgivning D. 2016.03.25
Özgür Kurtoğlu

Soloprojekt helt drivet av musikproduktion, där röster och sånger värvas in för att komplettera och färdiglägga ett verk, kan ibland fastna i en formel född av just den separationen. Sedan debuten 2009 har detta emellanåt märkts i musiken Aaron Jerome skapar som SBTRKT, att hans bästa låtar lyfts av oerhört starka sångpartier och även lyft album de bor inuti.

I förlängningen har detta i vissa fall även överskuggat musiken, och att låtarna i det senare fallet lett till konstiga mellanting som känns andefattiga och malplacerade. På det självbetitlade debutalbumet från 2011 händer detta sällan, på uppföljaren Wonder Where We Land från 2014 händer det mer ofta, och 2016 händer det nästan inte alls. Jerome kallar samlingen Save Yourself inte för ett album men påpekar att det är ett komplett projekt, från låtidéer till övergripande konstkoncept. Han är medveten om att SBTRKT bara är en person men lyfter fram att samarbetsviljan, intresset i att föra människor samman musikaliskt och geografiskt, alltid funnits där.

Och det märks på Save Yourself. Gästerna har handplockats för att matcha det som passar SBTRKT bäst för produktionerna som medvetet hållits sparsmakade och koncentrerade på få men bärande, ibland stapplande, element. Save Yourself blev till för att bevisa för honom själv att hans talang kan bära nya idéer, bygga stora poplåtar med elektroniken som medhjälpare, att hans oro om världens tillstånd översätts i musik som allra minst visar att hans framtid har många nya dimensioner att fortsätta utforska.