Avantgardet: Oceanen, Göteborg

Avantgardet, Oceanen, Göteborg

Avantgardet: Oceanen, Göteborg

Recenserad av Axel Brattberg | GAFFA

”Har ni lyssnat på skivan?” frågar sångaren Rasmus Arvidsson publiken när Avantgardet kliver upp på scenen för sin första spelning någonsin. ”Jag hoppas ni stannar kvar tills vi är klara” fortsätter han. Något ödmjukt kan tyckas. Efter att ha släppt sitt debutalbum För Många Dyra Skor Och Döda Ögon för bara ett par veckor sedan och ändå få lapp på luckan sin första spelning, så kan man nog vara rätt så säker på att folk uppskattar dem.

Musiken låter precis som på skivan; det är skitigt, lite spretigt men oj så charmigt! Vi får till oss The Streets- och Babyshambles-referenser där Rasmus Arvidsson stundtals sjunger lika uppriktigt och från hjärtat som självaste Peter Doherty. ”Vi kan bjuda på missbrukslyrik!” meddelar Rasmus Arvidsson, till publikens jubel.

På något märkligt sätt lyckas Avantgardet få undertecknad att se det vackra i misären Rasmus Arvidsson sjunger om. Från mörka nätter i Hackney i London med överdoser och skulder, via rehab i Småland och slutligen till en trång lokal på Stigbergstorget i Göteborg, sjunger Rasmus Arvidsson ”Du har sett mig harig, vilsen och blek”. Ikväll såg Rasmus varken feg eller vilsen ut. Det här var väl bara en av alla hundratals spelningar Avantgardet gjort?

Efter att ha kört debutalbumet i kronologisk ordning, rätt upp och ned, så avslutar Rasmus Arvidsson med att säga: ”Pop-Lars dödade indierocken i Sverige på Broder Daniels sista spelning. Men nu är den tillbaka!”. Jag håller inte med om att Pop-Lars dödade den svenska indierocken. Men däremot var det någonting som tändes ikväll. Avantgardet är äkta. Det är rått, skevt och lite smutsigt. Men vet ni vad? Det är äkta känslor utan något käbbel! Det finns inget onaturligt påklistrat P3-glitter som ger priser på P3 Guld i januari och det ska vi vara jävligt glada över.