Pusha T: Debaser Medis, Stockholm

Pusha T, Debaser Medis, Stockholm

Pusha T: Debaser Medis, Stockholm

Hur mycket vikt kroppspråket i ett uppträdande faktiskt bär blir aldrig så tydligt som när en med komplett kontroll visar dess sanna betydelse. Bara ett stega ut på scen räcker för sådana artister att vinna över publiken och göra tiden tillgänglig för show upplagd för att styras efter helt egna premisser. Det ger en väldigt stabil grund att stå på inför själva konserten, men bara om det som komma skall är bra nog för att bygga vidare på det som lagts upp: musiken och själva framträdandet blir ytterligare sätt att hävda dominans på, men bara om det är tillräckligt vasst. Finns fantastisk musik att luta sig emot, finns kunskapen för att kunna framföra det på gediget sätt, är inte denna utstrålning en nödvändighet. Men finns fantastisk musik där att hämta ifrån lyfter en konsert avsevärt när artisten fyller luften i lokalen så snart det är dags att börja, drar åt sig alla ögon, och den blotta närvaron känns elektrisk.

Allt detta är en naturlig del av den styrka som finns inom artisteriet skapat av Pusha T, som märks så snart han ställer sig på Debaser Medis scen och tar emot jublet. Han ser aldrig nervös ut, ansiktsuttrycket skiftar istället mellan iskallt lugn med ett listigt och vetande leende till ett förvridet som med utspärrade ögon matchar hans hårda ton. Han verkar aldrig tveka på vad han kan göra, vad det gör med publiken och lyssnarna han rappar för. Han är en traditionalist som vill föra hiphop-elementen framåt, vördar legender som banat väg för honom. Han jobbar för att förbättra storheter, göra de obekväma när de jobbar tillsammans, bryta ut även deras dolda talanger. Han är en nyskapare som söker nya begåvningar, som skriver sitt namn över låtar som sällan följer tidsålderns mönster och musiklagar, som känns formgivna exklusivt för hans sätt och manér. Han rappar som en man besatt av berättelserna han baserat sina texter på, och han osar av tron om att platsen bland hiphopens bästa är mer än välförtjänt. Och ingenting han bjuder på under söndagskvällen gör annat än befästa varför Pusha T är så högt ansedd bland kollegor och kritiker och fans.

Det finns ett driv och en övertygelse i Pusha T som är få förunnad och svår att uppnå. Det finns en eld och en intensitet som tänds så snart han ställer sig på en scen eller framför en publik. När det är som bäst är det slående hur oerhört många oerhört bra låtar Pusha T har varit en del av, i princip oavsett ansändare: den enda låt av monumentala Clipse låter hemma bland allt annat och älskas av publiken, de sex låtar där Pusha T är gäst demonstrerar hur väl han matchar de artister han sällskapar, och resten som tillhör hans egna katalog är bland de senaste årens absolut bästa hiphop-låtar. Däri finns dock ett problem som lätt skulle kunna fälla en artist som inte utstrålar självsäkerhet som Pusha T är: gästverserna är publikfriare och blir strax över minutlånga live, som skapar avbrott i ett annars snyggt flytande set, som i sin tur ställer frågan om det inte vore mer enhetligt att framföra fler egna låtar istället trots att dessa har ett liknande men inte lika kort format med andra gästers verser som får klippas bort.

Det är formatsfrågor som rubbar spelningen mer än något annat, trots att det även verkar vara remarkabelt svårt för ljudtekniker att få Pusha T att låta i balans med hans DJ och egna röst, som fyller ut låtar med strofer för att ge honom lite andrum emellanåt. Det är noterbart att han inte fokuserar helt på egna låtar när han definitivt kan, trots att publiken älskar allt han presenterar, men det går samtidigt i linje med hans roll som ”el presidente of G.O.O.D. Music”. Det är intressant att han pratar om raplegender som superhjältar, som de han såg upp till som barn, samtidigt som han med endast gester och ord och sin hållning gör tydligt varför han kallas för King Push. Det är typiskt att inga av dessa invändningar egentligen tummar på helheten, att det inte lyckas förminska underhållningsvärdet alls av att se Pusha T live, att få uppleva en av de senaste 20 årens bästa rappare i egen hög person och känna varför han anses vara det.