Drake
Views

Drake - Views

Album / OVO Sound
Utgivning D. -0001.11.30
Jonathan Sindihebura

Det finns en enkel och väldigt tråkig beskrivning av albumet; hälften ganska bra, hälften väldigt ointressant. Hälften av spåren låter som bättre versioner av Lord Knows (Take Care) och andra hälften som sämre versioner av Preach (IYRTITL). I bästa fall är man inte mer än nöjd, i sämsta fall är man sövd – i alla fall är man tyvärr aldrig förbluffad.

Drake har berättat att det finns detaljer i albumet som ger en känsla av de skiftande säsongerna i Toronto, från de iskalla vintrarna till de heta somrarna. Men vad producenterna och låtskrivarna säkert inte menar är att det ska kännas osammanhängande och svårt att ta sig igenom.

Samtidigt är det här förmodligen nutidens modernaste musik. Kontinuitet finns inte men saknas inte heller, tung 808 som triggar rätt dansnerver, och sist men inte minst Drake som meme (e.g.: "On some DMX shit / I group DM my exes"). Alla dessa detaljer utesluter möjligheten för Views att bli klassikern som Drake sjunger om; det finns för få minnesvärda stunder.

Fast det är här det blir intressant. Allt du just läste spelar väldigt lite roll i frågan om det här blir ett stort album eller inte. Vad har vi lärt oss från Meek Mill-bråket? Jo, ingen bryr sig om att Drake inte skriver sina egna verser och att han inte vill att vi ska veta det. Vad har vi lärt oss från hans mixtejp med Future? Jo, ingen bryr sig om att Drake inte längre vill berätta hela historier och att hans text är ren medvetandeström. Kommer Drake att leverera hooks och slagord? Ja, och det är det enda de flesta bryr sig om.