ANOHNI
Hopelessness

Anohni – Hopelessness

Album / Rough Trade
Utgivning D. -0001.11.30
Daniel Andersson

Kammarpopbandet Antony And The Johnsons existerar inte längre. Sångaren och låtskrivaren Antony Hegarty valde att stiga åt sidan, men bara för att kunna återvända med förnyad kraft, övertygad om att samhället och världen håller på att gå under i en patriarkal härdsmälta. Männen styr och utvecklingen – en snabbt nedåtgående spiral – gör att miljön förstörs, krig rasar och samhället blir alltmer otryggt. Ur det förflutnas idioti framträder Anohni. En röst för alla som saknar ord för den misär som utspelar sig framför våra ögon.

Budskapet är enkelt; låttitlar som 4 Degrees, Watch Me, Violent Men och Drone Bomb Me kräver ingen större analysförmåga. Det går helt enkelt åt helvete och människan tar inte problemen på allvar, utan borrar ner huvudet i sanden och låter sig styras av ett destruktivt post 9/11-perspektiv. Anohni arbetar utifrån samma premisser och hela skivan, präglad av ett elektroniskt domedagsfilter, bekräftar och kritiserar USA:s världsomspännande inflytande. Anohni använder plattformen för att ge sin syn på omvärldens kaos – den överhängande känslan går att avläsa i albumtiteln Hopelessness. Det är omöjligt att inte lyssna.

Det går inte att skriva om detta album utan att lyfta fram Anohnis budskap, vilket gör att musiken kommer i andra hand, men ljudbilden som byggts upp tillsammans med Hudson Mohawke och Oneohtrix Point Never tonsätter texterna på bästa sätt. Samtidigt har det storslagna bevarats från tidigare skivor. Förhoppningsvis kommer Anohni att hitta sin publik, men de som verkligen behöver lyssna har förmodligen andra intressen (som att slå ihjäl varandra eller upprätta homofobiska lagar).