Olle Ljungström
Världens Räddaste Man

Olle Ljungström - Världens Räddaste Man

Album / Telegram
Utgivning D. 1994.03.09
Mathias Skeppstedt

På sin första soloskiva skapades raden som fick följa efter Olle Ljungström hela karriären, ”En vanlig dag med heroin”. Och det är precis som att han inför sin andra skiva från 1994 visste att det inte gick att göra ogjort, så han inleder albumet med frasen ”En vanlig dag på en delfin” för att ett par verser senare sjunga ”En vanlig man på Pepsodent” i den fantastiska En Galen Hund. Men som vanligt var det inget som fastnade hos folk, och Världens Räddaste Man var väl inte direkt någon större succé heller, för att vara det var den alldeles för skev. Det Olle skapade är emellertid nästan den bästa skivan i hans karriär.

På Adelsö i Mälaren spelade Olle och musiker in på en åttakanalig digital bandspelare tillsammans med Johan Vävare som har skapat en tidlös produktion där allting låter otroligt bra. Hela ljudbilden är full av luft och ändå har varje instrument pondus och når fram bakom Olles sköra röst. Det är enkelt, rakt och musiken finns bara för att föra fram låtarna.

Det är ett gäng perfekta poppärlor med karaktäristiskt smarta Olle-texter, sug bara på ”Helt igen fel, fel som fan, som en tysk indian, en befjädrad german”, eller varför inte ”Vi stod fyratusen mil ifrån varann, så nära som man rimligen kan va”.

Öppningen med En Galen Hund och Tysk Indian är smått perfekt, men den riktiga höjdpunkten kommer i mitten på skivan med den underbart slappa Godis För En Kung och den otroliga experimentfesten Världens Räddaste Man, där det låter som en trummaskin som körs under vatten tillsammans med en ensam riffande gitarr och över alltsammans frågar Olle ”Finns det nånting som han kan, världens räddaste man?”. Och just den låten tillsammans med Psalm är väl kanske det mest experimentella som Olle gjorde. Synd bara att det inte var något som han utvecklade mer på kommande skivor.