Radiohead
A Moon Shaped Pool

Radiohead - A Moon Shaped Pool

Album / XL
Utgivning D. 2016.05.08
Jesper Robild

Åt vilket håll har Radiohead sprungit den här gången? Fem år är det längsta som alternativrockens nummer ett har låtit sina fans vänta. Vänta på att se vilket udda vis de tänker ta betalt, hur de förpackat musiken och framför allt hur det låter. Med tanke på året i kalendern borde vilket experimentellt band som helst krydda sina kompositioner med allsköns beat och programmerade element likt aldrig förr. Fast det gjorde ju Radiohead i protest och fel läge för 19 år sedan, när de fullständigt sket i att komponera efter sin nya status som arenarockband.

Att det enda som en vet att vänta sig är det oväntade borde inte vara någon nyhet längre, och A Moon Shaped Pool lever upp till traditionen. Till att börja med utgörs skivan till stor del av låtar som funnits med bandet länge som spelats på soundchecks och enstaka shower, och som har upp mot över 20 år på nacken. Arrangemangen är precis så melankoliska och drömska som bara Thom Yorkes klagosång kan fullända, men förvånansvärt befriade från artificiella tilltag. Piano, akustisk gitarr och generöst med stråkar är de huvudsakliga byggstenarna.

Få av Radioheads album framträder i fullo vid första, tredje, eller ens sjätte lyssningen. Efter att inledningsvis bara skapat ett tidlöst rum av toner börjar så småningom favoriter utkristallisera sig samtidigt som delar av skivan aldrig lyfter. ”Mellanplatta” är ett mer passande epitet än det sedvanliga ”mästerverk”, men även sådana levererar härskarna så smakfullt att de bör gå hem hos en majoritet av fansen.