J Dilla
The Diary

J Dilla - The Diary

Download / Mass Appeal
Utgivning D. 2016.04.16
Özgür Kurtoğlu

Efter ett årtionde av slit och sorg har The Estate Of James Yancey slutligen börjat få kontroll på vad som släpps ut i världen under namnet J Dilla. Ända sedan den vördade och älskade multitalangen, främst känd för sitt gränslösa experimenterande med hur hiphop-produktion kan utvecklas, avled alldeles för tidigt (2006) har hans familj fått tampas med skivbolag och advokater. En ljusning i mörka tider har visat sig först det senaste året för mamma Ma Dukes och mästerproducentens döttrar, och det är på så sätt som ett i 15 år efterlängtat album som The Diary kommit till. Och det är med det i åtanke som verket bör beskådas och lyssnas på. Som ett mysterium efterlämnat av J Dilla för hans familj och vänner att göra sitt bästa med att lösa och pussla ihop.

När J Dilla i september 2001 började skruva på musiken som var tänkt att utgöra hans då kommande andra album valde han utmaningen istället för säkerheten. Trots att det var hans ständigt frågande och utmanande produktioner som skapat hans karriär kunde han dessutom rappa. Trots att skivbolaget inte trodde på idén visste Dilla själv att det fanns mycket att hämta med honom bakom mikrofonen och hans favoritproducenter bakom musiken. Till mångt och mycket lyser vad J Dilla menade och tänkte på igenom på The Diary, som på mystiskt sätt låter hemma i tiden som den skapades i utan att låta helt främmande i dagens musikvärld. Men det känns också ofärdigt. Det påminner om den enorma talang som nu endast finns kvar att hitta i gamla kassetter, äntligen åter hemma hos Ma Dukes.