Mångfacetterad rappare leder publik med varm hand

Cleo, Kulturbolaget, Malmö

Recenserad av Veronica Larsen | GAFFA

Ett 40-tal personer är på plats en kvart innan utsatt tid. Flest tjejer, de står vid borden, vid baren, sitter tillsammans två och två. En verklighetssyn som får smilbanden att dras uppåt i ironi men hjärtat att ömt fyllas på. Två och två, jämt. En tjejkompis, resten kvinnliga konkurrenter – i hur många hundra år till ska det vara så? En halvtimme senare har mer publik äntligen anlänt och konserten kickar igång men frågan kvarstår: var är alla andra kvinnor ikväll? Var är resten av alla män? Cleo är något av det bästa man kan se på svensk scen, kan inte alla bara fatta och backa det. Vi kan vara tusen fler.

Hon inleder starkt med Vi Har Sagt Allt, Låt Det Gå och Tagga Ner. Stilen är flawless: keps, halvmånar i öronen och en lång piska till fläta i håret. I mitt huvud femåringens ord från lekstunden med dockor för en tid sedan. Storasyster åtta år propagerar för att min Barbie ska gifta sig med Ken, lillasyster protesterar försiktigt med en annan plastbrud i handen: ”Men om det kom en jättecool tjej, vill du inte gifta dig med henne då?”. Det går att likna med Cleo, för när hennes röst ljuder i din högtalare, i din TV-ruta eller på scen, försvinner alla män som någonsin existerat ut ur ditt medvetande. När Cleo ber om vår hand vill vi bara säga ja.

Det är uppenbart att publiken är hungrig efter nytt och har lyssnat på nysläppta EP:n, de nya låtarna genererar lika mycket jubel som äldre material. Producentduon Broke ’N Tipsy som finns med på scen bör klappa sig själva på axeln rejält, för Vi Har Sagt Allt (EP:n) gör sig lika bra live som i lurar. Med som support finns även Ayla Shatz och Broder John. Shatz med fin röst och en positiv uppsyn som gör den buttraste glad, John i snyggt samspel med Cleo och med modiga verser till ett njutbart beat om att bekämpa manlig negativ energi.

Halvvägs genom konserten som genomsyras av värme skruvas tempot upp ytterligare, mycket tack vare hittigt material: 240, Cleo Är En Boss, Kär & Galen, Gå På Salong. Det är tydligt att vi ser en erfaren artist som bemästrar konsten att vara dirigent över sin publik, vi gör vad hon ber oss om utan att tveka. Det är också befriande att se en rappare med mångfacetterat uttryck; mjuk och hård, glad och arg, allvarlig och rolig, yin och yang. Cleo är allt.

Framträdandet lämnar oss underhållna och berörda. Varje enskild mening från Cleos läppar påminner om ett träds årsring, en växande erfarenhetsprocess återgiven. I mörk jord hittar vi som bekant våra rötter, vårt ursprung för driv och engagemang, en plats som inte alltid är bekväm att belysa. Nathalie ”Cleo” Missaoui använder sig av det och får insikter att blomma, men i stunder av bristande ork eller tro, känn dig inte ensam Cleo, vi är många med vattenkannor och solsken redo.