Holländaren som höjer festnivån

Nicky Romero, Summerburst, Göteborg

Holländaren som höjer festnivån

Recenserad av Anna Plaza | GAFFA

Ännu en “dutchie” intar Main stage på Summerburst i Göteborg. Det blir den yngste i år.

Den 27-årige holländaren Nicky Romero är en ständigt up-and-coming ung artist som inte bara har samarbetat med Avicii men också polar med honom privat. Det är med andra ord en bra vänskapskrets han bygger på sig och kan ta lärdom av.

Förutom en VS-version av I Could Be The One (Nicktim) och Collage ärar han oss med att för första gången någonsin spela sångversionen av sin Novell vilket uppskattas stort av de entusiastiska besökarna.

När nästan en tredjedel av Ullevi innan lämnade golvet och drog sig mot utgången för en paus efter Kygos framträdande kändes det som en seg början och något som skulle bli en svår energikälla att dra nytta av. Halvvägs in i upplägget sker dock en vändning. Tack vare en självsäkerhet från scen som i sin tur skapar stämningen kommer massan tillbaka in på plan och Nicky kan känna sig stolt över att ha vunnit tillbaka folket.

Några sekunders uppehåll är nära till att bli en riktig dipp i framträdandet men unge herr Romero vet precis vad han gör. Det är på gränsen till att bli ett alltför långt och obekvämt avbrott när man plötsligt hör ett intro man känner igen - Still D.R.E. - och just sådär lyfter Nicky festen till högre höjder och del två fortsätter med starkare kraft.

Det som spelas är till stor del inte kommersiellt men ändå avslutar Nicky med förra årets Lighthouse som är ett närmsta försök till radiohit och det funkar mer än väl. Även de som inte vet vad de lyssnar på beter sig som om de i stunden gör så och man har nu värmt upp publiken och är redo att föra stafettpinnen vidare till nästa nederländare upp på scen; Armin Van Buuren.