Som vilket coverband som helst

Hollywood Vampires, Gröna Luna, Stockholm

Som vilket coverband som helst

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

På väg till nöjesparken på Djurgården går det inte undvika att ha den senaste tidens rabalder kring Johnny Depp i bakhuvudet. Att han är anklagad för att ha misshandlat sin fru Amber Heard han nu fått kontaktförbud av. Facebookflöden har kokat i dagarna med klagomål och uppmuntran till bojkott. På Gröna Lund märks inget av detta av. 17 000 människor står och trängs i en massa som tycks täcka markytan så långt ögat kan nå runt stora scenen. Parken är stängd för fler besökare. Solen skiner utan ett moln på himlen.

In på scenen kommer till slut supergruppen döpt efter en 70-talsklubb som hölls av mästersuputer som Alice Cooper, Keith Moon, John Lennon och Harry Nilsson. Idag är det bara Alice Cooper som fortfarande är vid liv. Både bokstavligt som bildligt talat kommer det visa sig när Hollywood Vampires drar igång.

Johnny Depp vinkar när han kliver fram och publiken jublar. Han vinkar lite snabbt igen och publiken tycks jubla än högre. Här finns bara fans. Längst fram så står myriader av unga tjejer för att se filmidolen, längre bak står medelåldersmännen som är här för Cooper. En riktig familjefest där alla har händerna i vädret under de första låtarna. Inte för att klappa dem utan för att hålla tag i mobiltelefonerna som filmar febrilt.

Raise the Dead inleder konserten, den första av endast tre egna låtar. Alice Cooper sjunger men ljudteknikern verkar mer intresserad av att låta oss få höra distade gitarrer då vi knappt kan urskilja några ord ur skräckrockarens mun. Johnny Depp river på sin gura med luftiga rörelser som om han vore femton år och är på sin första spelning. Aerosmithmedlemmen Joe Perry slår sönder sin egen gitarr efter en cover på The Whos My Generation (han gjorde exakt samma sak efter samma låt i Tyskland igår). Bortsett från det händer inte så mycket på scen. De går fram och tillbaka.

I ärlighetens namn så är det som vilket coverband som helst. De bränner av den ena 70-talsrocken efter den andra, mycket måste gå publiken över huvudet. Men vad spelar det egentligen för roll vad de spelar? Depp behöver bara vinka för att publiken ska bli nöjda. För mer än mumlar några ohörbara ord gör han inte. Det är Alice Coopers konsert. Han bevisar gång på gång att han minsann är den enda överlevande vampyren och det med full vigör. Tyvärr hjälper det inte så mycket att de avslutar extranumren med hans egen School’s Out (i en snygg mashup med Another Brick In the Wall). Det är för lite för sent. Enda anledningen till att man ens stannat kvar konserten ut är av princip snarare än eufori.