Roxette
Good Karma

Uppenbart färgad av dagens pop- och dansmusik

Album / Warner Music
Utgivning D. 2016.06.03
Jesper Robild

Hur Per och Marie kunde bli en världssuccé förra århundradet finns det nog inget enkelt svar på, mer än grym låtskrivartalang. Deras sound känns så här i efterhand väldigt tidsenligt, och passar helt enkelt perfekt in på vad som gick hem på 90-talet. Skulle samma sak fungera idag? Tveksamt, verkar slutsatsen ha varit. ”Låt oss ligga rätt i tiden igen men nu får andra definiera vad som går hem”. Målgrupp? Där råder ovisshet.

Roxette har blivit radiohouzette, och det är både Per Gessles och producenternas fel. Fler personer än vanligt är inblandade, och Good Karma är uppenbart färgad av dagens pop- och dansmusik. Väck är allt vad distade gitarrer och trummor heter, och de nya inslagen är elektroniska beats, autotune/vocoder och liknande oklädsamma ingredienser. Var det så att de senaste albumen inte gav det gehör som teamet hade hoppats?

Om nu Roxettes gamla sound blivit frånsprunget av tiden, vad kan en då kräva av dem? Att de åtminstone ska låta organiska. Många av själva låtarna, i synnerhet luftiga ballader som It Just Happens och From A Distance är nämligen finfina praktexempel på när framför allt Marie är som bäst. När attityden skruvas upp i titelspåret lyfter musiken flera kilometer över exempelvis Some Other Summer där Per låter som valfri 18-årig skivbolagsprodukt. Kanske har duon gjort helt rätt drag, men jag vill knappast skriva under på deras uttalande om att det skulle vara gruppens bästa album. Av Roxette har vi rätt att förvänta oss mer än tafatta grepp efter trender.