Paul Simon
Stranger to Stranger

Poesi fri från former

Album / Concord Records
Utgivning D. -0001.11.30
Jonathan Sindihebura

"Milwaukee man led a fairly decent life / Made a fairly decent living, had a fairly decent wife / She killed him. Ah, sushi knife / Now they're shopping for a fairly decent afterlife.” Vilket underbart sätt att börja ett album. Ett motiv till intro som påminner om The Man Comes Around, första låten på sista skivan Johnny Cash spelade in. Det påminner oss också om hur kär hans penna är för många av oss och att det här absolut inte får bli hans sista skiva. Till sist också en påminnelse om att hans sätt att kombinera döden och humorn i hans observationer är en balansgång som han koreograferar lika säkert som alltid.

Poesin har stått lika stabilt ensam, men den evigt skiftande musiken ger orden större frihet. Trots allt är denna lilla ädelsten till skiva inte formlös. Låtskrivaren har funderat på tillvaron som musiker och som människa med behov av närhet och ett återkommande tema är att han inte riktigt vet om han har kommit fram till några svar eller slutsatser efter alla dessa år. Det låter som att det bästa han kan göra är att beskriva det för oss främlingar och hoppas att någon lyssnar.

Man behöver inte studera Simons musikkatalog och sociala inverkan för att uppskatta hans senaste skiva. Ändå är det oundvikligt att fantisera över uppmärksamheten som denna ganska enkla paketering runt till synes ganska enkla låtar hade fått om de kom från en ung okänd musiker. Ibland spelas de alldeles för lågmält, och ibland som på bonusspåret Horace And Pete, är det absolut bäst utan extra tillsatser. Den vackra tomheten som Simon ofta väljer i sina produktioner är något som få musiker lyckats styra under så många år.