Håkan är David, Ullevi är hans Goliat

Håkan Hellström, Ullevi, Göteborg

Håkan är David, Ullevi är hans Goliat

Recenserad av Emma Rastbäck | GAFFA

Det är inte första gången Håkan Hellström står inför utmaningen att följa upp en succé av sällan skådade mått. Efter debutalbumet Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg hördes många olyckskorpar kraxa att det där, det klarar du aldrig att följa upp. Det tog ett par år, sedan kom ett andra album som de redan frälsta accepterade och som dessutom skaffade honom en än större fanskara.

Det är ett kraxande som återkommit, och som verkar funka som en trigger för Håkan; Säger någon att han inte kan så gör han. När nyheten släpptes om Ullevispelningen 2014 kraxade korparna rätt högt, och Håkan svarade genom att dra en publik på ofattbara 69 349 personer. Den dittills största konserten i hela Norden. Och hur följer man upp något sådant? Man säljer ut samma arena två kvällar i rad. Under lördagskvällen hade över 70 000 letat sig till Ullevi. Det är nästan tiotusen fler än vad det bor totalt i min hemkommun. Det är en helt galen siffra, och det var bara första kvällen.

Så var börjar man? Kanske från början. Redan från det ögonblick stråkorkestern stämmer upp i Peace’N’Luv är publiken på tårna, och när den övergår i Vi Två 17 År börjar allsången, och sedan slutar den inte förr än Nu Kan Du Få Mig Så Lätt tonat ut. Håkan är väldigt hängiven mot sin publik och lovprisar dem ofta, och hans publik är minst lika hängiven mot honom. Även när han förvandlat gamla popklassiker till soulballader följer publiken blint efter och omfamnar det nya. Håkan har den perfekta publiken för call and response, och han använder det så fint.

Under lördagens Ullevispelning ligger mycket fokus på blås, inte minst saxofon, och uppbackning i sången av både LaGaylia Frazer och Seinabo Sey i samma anda som på senaste EPn 1974. Det är vagt i kanterna och jammande och det känns i varenda ton att bandet har roligt när de spelar. Även gamla klassiker som Ramlar och En Vän Med En Bil har fått en delvis ny skrud, och tillåts sväva ut mer än vanligt. Det greppet, det nya soundet och hela scenshowen känns som ett lån från Bruce Springsteen. Mannen är en expert på enorma arenaspelningar, lika bra att ta till sig ett och annat.

Håkan beskriver det som att han är David och Ullevi Goliat, och att det är så han tar sig an spelningarna. Emellanåt när han står längst fram på scenkanten med sina smala höfter och bara en mikrofon  är det svårt att förstå att han i nästa ögonblick kommer dra igång sitt Högsboanthem Jag Vet Vilken Dy Hon Varit I och tysta alla korpar som dröjt sig kvar så länge. Den glider omärkbart över i Hurricane Gilbert, och Daniel Gilbert själv, som finns med på scenen på gitarr, stiger fram och lägger pannan mot Håkans i kvällens kanske finaste ögonblick.

Stämningen tätnar när skymningen faller, och trots drygt tre timmars spelande känns det alldeles för kort. Konfettikanoner blåser ut mängder av färgglada pappersflagor under Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg, och den låten om någon ger perspektiv. Från den där legendariska spelningen på Jazzhuset ett stenkast bort i tidernas begynnelse till den här konfettistormen på Ullevi. Samma låt, samma Håkan. I viss mån samma publik, plus en medelstor norrländsk kommuns hela invånarantal. Håkan Hellström har lyckats med det som sägs vara omöjligt och blivit profet i sin egen hemstad.