Märkligt men lyckat val av headliner

Blind Guardian, Sweden Rock Festival 2016

Märkligt men lyckat val av headliner

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Ett ganska märkligt val av band att avsluta första dagen, kan tyckas. Tidigare headliners på onsdagen har ofta varit publikmagneter av olika slag, och absolut, Blind Guardian är extremt stora i flera delar av världen. Som kraftmetallens kanske allra största band drar de fantasyinspirerade tyskarna fullt hus i södra Europa och Sydamerika, och kan lätt fylla största scenen på festivaler som Wacken Open Air. Men är de verkligen tillräckligt stora i Sverige?

Kanske beror det på att Amaranthe spräckte publikrekordet på Sweden Stage med ett par tusen några timmar tidigare, men sällan har en headlinerspelning känts så glesbefolkad. Därmed ligger inte allsångsnivån riktigt på den nivå som Blind Guardian förtjänar, och med tanke på hur viktig den ingrediensen är på bandets konserter försvinner en liten del av charmen. Men nog gnällt, under två timmar bjuder de på en fantastisk spelning.

Först och främst måste Hansi Kürsch och hans unika röst prisas. Genom åren har han fuskat en hel del med de höga tonerna live, men här tar han i för alvkung och fosterland. Med en snart 30 år gammal låtskatt att hämta från har bandet inga problem med att elda på publiken genom hela konserten. Många favoriter utelämnas, men kompenseras med ett flertal gamla godisbitar som inte framförts på länge i Sverige. Time What Is Time, The Last Candle och Tolkieninfluerade The Curse Of Feanor kan mycket väl visa sig bli några av festivalens höjdpunkter. De relativt få fantaster som är på plats förtjänar guldstjärna för att de lyckas hålla sitt skrålande fram till Valhalla, som i sedvanlig ordning avslutas med att publiken sjunger refrängen sisådär nittiosexton gånger.

En klockren headliner för Blind Guardians fanbase, och lyckad med tanke på hur grymt bandet levererar. Möjligen kan festivalledningens val ifrågasättas ur allmänhetens intresse. Själv tackar och bockar jag.