Blink-182
California

Poppunkikoner skakar liv i karriären med starkaste given på 15 år

Album / BMG
Utgivning D. 2016.07.01
Patrik Blomqvist

Green Days påstådda grungedödare Dookie må vara poppunkens kommersiellt största avtryck under 90-talet, men musikmässigt är den inte ens i närheten av The Offsprings Smash och Blink-182:s Enema Of The State. Den senare inhyser några av de mest spelade verken i MTV:s historia: All The Small Things, What's My Age Again och Adam's Song. Ett alster som jämnade det mesta inom genren med marken, och som tillsammans med briljanta Take Off Your Pants And Jacket säkrade utsålda gig – oavsett kvaliteten på framtida material.

Och det bekräftades under trions välfyllda framträdande i Atlanta 2011, då uppståndelsen dog helt när inslag från millennieskiftets usla självbetitlade album och den anonyma efterföljaren Neighborhoods brändes av. All kredd till Mark Hoppus och hans vapendragare, men när gamla meriter än idag hårt präglar setlists har det hittills inte funnits anledning att bry sig om gruppens senare plattor.

California kommer som en överraskning och avtäcker ett band som låter välmående och inspirerat. Dessutom är det den mest tillbakablickande given på 15 år, med snabbfotade NOFX-flörten Cynical, The Rock Show-uppföljaren She's Out Of Her Mind och klart starkaste kortet No Future, där nye rekryten Matt Skiba ger skeptiker svar på tal och sjunger brallorna av Tom Delonge. Till och med ett par ballader gör att en snubblar på förutfattad skepsis, då man utan vidare rycks med och na-na-na:ar i Sober och Home Is Such A Lonely Place. Allt som allt: oväntat vasst, dock aningen långdraget.