Det blåser snålt på Grönan den här kvällen

Suede, Gröna Lund, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

När Mat Osman kliver ut i t-shirt är första tanken att det borde bli livat och svettigt under konserten, för temperaturen i luften är inte anpassad till ett par bara armar. Trots att förhoppningarna väcks är öppningen ganska ljummen och så ska det fortsätta ett tag. Förvisso är öppningslåten tillika första låt på senaste albumet, When You Are Young, filmiskt stark men den gör sig inte riktigt i upplyst utomhusmiljö med utelämnade effekter i övrigt.

Det levereras en hitkavalkad tidigt under konserten, men den enda som har full närvaro är Brett Anderson. Ena stunden mer dansant än någonsin, för att senare braka ut i publiken med mikrofonen och en ljudtekniker nära till hands. Hade sinnesnärvaron varit sämre hade man kunnat missta sig för att vara några hundra meter bort på Allsång På Skansen. Mobilkamerorna plockas fram och leder vägen rent visuellt åt oss lite längre bak i publiken. Och det ska fortsätta så ett tag. En frontman i ett publikhav, eller snarare en lite mindre publikinsjö, och ett välspelande band uppe på scenen. Men under en stor del av konserten räcker det inte riktigt till.

Och så kommer den, vändpunkten. Den stavas Killing Of A Flashboy. Kanske inte låten man skulle välja som sitt livs soundtrack, men ikväll får den i alla fall Grönan att leva upp. Det låter högt och vackert och följs snabbt upp av She's In Fashion, som framförs fint akustiskt. Suedes styrka i Brett Andersons röst och ett väl sammansvetsat band märks tydligt av. För bandet kan spela. Förvisso efter år av övning bakom sig, men man blir liten tagen när musik låter så här bra.

Men det blåser trots allt rätt snålt på Grönan ikväll.