Thrashlegendarerna är äntligen roliga att bevittna live igen

Megadeth, Sweden Rock Festival 2016

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

2014 var ett snöpligt år för Megadeths svenska fans. Bandet tvingades ställa in sin spelning på Sweden Rock Festival med väldigt kort varsel när basisten David Ellefsons bror gick bort i cancer. Festivalledningen är ofta väldigt bra på att prioritera att boka inställda band till nästa år, men nu fick vi alltså vänta två innan det var dags. Och så här i efterhand var det kanske inte helt fel. De senaste åren har frontmannen Dave Mustaines röst tappat allt mer i kraft, samtidigt som han blivit mer stillastående för varje konsert bandet gjort. Något som inte minst de som bevittnade The Big Four-konserten på Ullevi kan intyga.

Men i sedvanlig ordning byter thrashens bråkigaste bandledare ut medlemmar som andra byter kalsonger, och den här gången verkar det ha haft en väldigt positiv effekt på hans spelglädje. Framförallt gudabenådat ekvilibristiska gitarrtillskottet Kiko Loureiro kan tänkas varit en vitamininjektion för bandet. Bandets senaste album är det bästa på länge, och Dave har fått en ny strängbändare att tävla i plektrumslitage med på scen. Närvaron har skruvats upp rejält, sången låter bra igen och riffen spottas ut över publiken likt skjutna ur en tennisbollskanon.

Inte nog med att Megadeth är roliga att bevittna live igen, killarna har lång festivalvana och bjuder bortsett från en handfull nya låtar endast på hits. Synd att snuvas på överraskningar, men helt rätt för att hålla fansen på topp konserten igenom. Öppningen med gitarrsolospäckade Hangar 18 är klockren, och hamnar i gott sällskap med odödliga thrashjuveler som Peace Sells, Holy Wars och Sweating Bullets. Publiken är nöjd, bandet likaså och så här efteråt är det väl mest den korta speltiden en kan klaga på.