Idolstjärnan kunde inte axlat sin roll bättre

Queen + Adam Lambert, Sweden Rock Festival 2016

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Så har vi det här igen med gamla rockgubbar som vägrar lägga av. Inte ens bortgången av tidshistoriens mest karismatiske frontman var nog för att få Queen på fall, men kvarvarande originalmedlemmarna Roger Taylor och Brian May har åtminstone respekt nog att inte låta den nya upplagan gå under samma namn. Instinkten att fnysa åt en allians mellan rockens drottning och en Idol-tvåa från USA är fullt förståelig, men i stort sett hela festivalens besökare verkar komma till spelningen med samma inställning. De vill ge Adam Lambert en chans, i kombination med ett resonemang som går ungefär "hellre bevittna resterna av Queen än att gå miste om dem". Och låtskatten är ju knappast förlorad.

Möjligen blir det lite coverbandkänsla för de som sett bandet innan 1991, men ingen annan tvivlare kan rimligen gått från spelningen annat än frälsta. Blott 34 år gamla Adam Lambert kunde inte axlat sin roll bättre, och gör materialet så mycket rättvisa som bara är möjligt. Utan att spela över anammar han Freddies röst och mimik, och poängterar tidigt att konserten inte ska ses som annat än en hyllning till legenden. Adams register är i sammanhanget begränsat, men inlevelsen är total, och vad annat kan en vänta sig från någon som tilldelats alla drömjobbs moder? Efter kanske lite för många år med Paul Rodgers bakom mikrofonen verkar hans närvaro också bidra till May och Taylors energi.

Med en hit- och allsångsfaktor som bara ABBA och The Beatles kan mäta sig med är kvällen som upplagd för publikfest. Klassikerna avlöser varandra på löpande band, inramade av ett imponerande scenbygge. Inte minst gitarristens duett med en videoprojektion av Mercury i Love Of My Life, eller David Bowies besök på samma skärm i Under Pressure bidrar till att göra konserten oförglömlig. Att dessutom kunna avsluta med fyra låtar som 75 % av planetens befolkning kan utantill är få band förunnat. 2016 är Queen feat. Adam Lambert det närmsta vi kommer, och de som mot kvällens slut hävdar att de hellre hade stannat hemma går att räkna på ena handens fingrar.