Ära, stål, eld och viftande av svärd

Twilight Force, Sweden Rock Festival 2016

Ära, stål, eld och viftande av svärd

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Hur slår en egentligen bäst igenom som parodisk musikakt? Maskerar ögonglimten med en fullkomligt seriös yta, naturligtvis. Nykomlingarna Twilight Force har tagit sitt koncept så långt att det är omöjligt att avgöra huruvida dalmasarnas musik är på fullaste allvar eller en ironisering över power metals alla klyschor. Hyllning eller travesti, bandet är det bästa som kommit ur genren på evigheter. Utklädda till alver och trollkarlar med en eldsprutande drake som backdrop har de anlänt för att berätta sagor om ära, stål och eld. Och vifta med svärd.

Festivalens tredje dag är förbannat med enerverande väderomslag och den första regnskuren tar vid precis när det är dags för bandet att kliva på. Trots att de nu måste slåss mot en öppen himmel är det oväntat många besökare som charmats till konserten, och som vägrar lämna. Bandets hittills enda album är makalöst överproducerat, men när i stort sett hela plattan avverkas är det med ett förvånansvärt bra ljud. Testikelkrossande falsett, överljudssolon och trumpeter ackompanjerar de nästan löjligt glättiga melodierna, med en allsångsfaktor som verkar förvåna bandet själva. Å andra sidan har de som inte kommer med texterna inpräntande ungefär fem ord att hålla reda på när det gäller att skråla med.

Christian Hedgrens pipa är på skiva så kraftfull att det ska till en hund att urskilja de högsta tonerna, men live tvingas han tyvärr fuska sig igenom vissa partier. Minuspoäng delas ut även till ljudteknikern som dödar högtalarna under en refräng i avslutande The Power Of The Ancient Force. I övrigt bjuder Twilight Force på en fantasyfest utan dess like.