Meghan Trainor
Thank You

Enerverande album, men med ett knippe låtar i världsklass

Album / Sony
Utgivning D. 2016.05.13
Karin Lillbroända

Hallå! Är du redo att återuppleva en svunnen tid? Låt Meghan Trainor ta dig tillbaka till 90-talets mäktiga R&B. Den som TLC, Brandy, Destiny’s Child med flera satte på kartan. Den som knyter nävarna för girl power, höjer bröstkorgen, skärper blicken och rätar på ryggen. Och framför allt, den som alltid backar tjejer. Meghan Trainor gör det sanslöst bra, men förlåt om jag höjde förväntningarna nu – godsakerna är tyvärr få på detta spretiga album.

Det är förstasingeln NO alla måste ha på spellistan i sommar. Den har ALLT. ”All my ladies listen up” inleder refrängen och sedan tas ingen dum kille till nåder oavsett hur mycket han tjatar. Meghan Trainor gör den låt som varje generation tjejer förtjänar att växa upp med. Här lindas ingenting in, det kan inte bli tydligare. Och produktionen! Varsågod att svimma av i eufori. Erfarna men något anonyma Ricky Reed har gjort ett mästerverk.

Lite mer av det goda får vi i Woman Up. Det är kanske lite väl mycket maracas för att verkligen klassas som hård boom bappig 90tals-R&B, men texten är on point.

Thank You är ett mastigt album där tempot är högt och stilarna trängs med varandra. Mycket flörtar med den doo-wop som sedan genombrottssingeln All About That Bass definierar Trainor, men märkliga utflykter till trallig singer songwriter-pop inträffar också. Allt det där är besvikelser jämte de osannolikt tunga R&B-låtarna. Ser man på det nyktert är Thank You ändå ett välljudande album, få har samma klass på pipan som Trainor, men det är svårt att inte bli allergisk mot de käcka körerna när de kommer i ett så här enormt lass. Låt oss hoppas på mer 90-tal än 60-tal nästa gång.