Hårdrockens motsvarighet till att gå på en broadwayshow

Avantasia, Sweden Rock Festival 2016

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

För tre år sedan möblerade Sweden Rock Festival om i sista dagens spelschema. Rush ville gå på tidigare än headliners vanligtvis gör, och Tobias Sammets Avantasia avslutade på näst största scenen. Sedan dess har konceptet med en extra, sen headliner av snäppet lägre celebritet än toppnamnet återanvänts, och rockoperan får i år äran att avsluta fredagen. Det annars rätt produktiva projektet har faktiskt bara hunnit med ett album sedan sist, men med tanke på vilken övertalningsförmåga Sammet verkar ha när det gäller att locka gästartister är förväntningarna stora på den nya föreställningen.

Allt eftersom numren radas upp kliver nya sångare ut från kulisserna för att duellera med kapellmästare Sammet. Två stycken som medverkar i studion har spelat på festivalen bara några timmar tidigare, men varken Kai Hansen eller Dee Snider dyker upp. Inte heller Andre Matos som ju faktiskt bor någon timme från festivalområdet. Faktum är att överraskningsfaktorn är noll på alla plan. Gäster som Bob Catley (Magnum) och Michael Kiske (ex-Helloween) är svåra att klaga på, men visst kunde en önska sig att showen skulle utvecklats efter tre år? Gällande setlisten är förra albumets låtar utbytta mot lika många från det senaste, medan de äldre låtarna är identiska mot 2013. Det enda som får en att höja på ögonbrynen och som skiljer showen åt är sångaren Jörn Landes medverkan. Konsertens tveklösa höjdpunkt är när han sjunger strumporna av de övriga i The Scarecrow.

Att bevittna Avantasia live är hårdrockens motsvarighet till att gå på en broadwayshow. Det är dekor, scenkläder och oerhört väl inövat. När det handlar om framträdande finns det absolut ingenting att klaga på, och setlisten utgörs ju faktiskt av väldigt bra låtar. Men till skillnad från vanliga musikaler har Tobias Sammet möjlighet att variera sin från år till år, och här har han sparat på konfekten. För förstagångare en spelning nästan helt utan minus, men för de som var här 2013 blir det ”bara” något en sett förut.