Förvaltar välförtjänt plats som huvudakt med bravur

Sabaton, Sweden Rock Festival 2016

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

(arkivbild)

Band med stor älska eller hata-faktor är alltid lite jobbiga att ta i, och bortsett från musiken finns det ytterligare två sidor att räkna in när det gäller Sabatons roll som avslutande huvudakt på Sweden Rock Festival 2016. Först och främst det faktum att de tilldelats platsen överhuvudtaget har upprört många, men i rättvisans namn är de precis som Volbeat 2015 ett av de mest önskade banden. Frågan är om någon bandtröja är mer förekommande i år. Sen har vi det här med anklagelserna för att vara mer eller mindre högerextrema, och när jag pratar med sångaren Joakim Brodén inför en kommande intervjun röjer han undan tvivel kort och koncist. ”Vi rabblar Wikipedia-fakta, inte propaganda.” Skönt att ha de obekväma tankarna ur världen en gång för alla.

Vad en än vill säga om allting runt Sabaton så finns det en anledning till att de berör och upprör. De varken låter eller ser ut som någonting vi sett förut, och där i ligger deras storhet. Platsen som headliner gör säkert många irriterade, men den är helt klart välförtjänt. Inte nog med att deras popularitet exploderat från minsta till största scenen på elva år. De är också ett episkt liveband och showen är minst sagt storslagen. Vad är det mest maxade ett band som sjunger om krig kan släpa upp på scen? Två pansarvagnar, naturligtvis. Pyrobudgeten lär uppgå till åtminstone sexsiffrigt, och hela scenkanten brinner under konsertens sista kvart.

Varenda bandmedlem storflinar sig igenom hela spelningen, och spelglädjen mottas med stor värme och allsång. Låtlistan är en publikfriande blandning från större delen av karriären, där mittendelen tillägnas fem låtar från Carolus Rex. Sist Sabaton uppträde på festivalen fick de kritik av fansen för att de körde de engelskspråkiga versionerna, så valet att sjunga på modersmålet är väl rimligt. Men den annars charmiga kitschen som vilar över musiken och tematiken kommer kanske lite för nära på svenska språket, det blir helt enkelt lite för mycket. Annars förvaltar Sabaton sin plats med bravur och bjuder på en show bra mer underhållande än många av de äldre herrar som stått där före dem under åren.