Det smakar som isbergssallad

Chinah, Roskilde Festival

Det smakar som isbergssallad

Recenserad av Veronica Larsen | GAFFA

Det finns en restaurang i South China, Maine (US) som heter China Dine-ah. Menyn är ett under av variationsrikedom, likheten med festivalmaten är slående. För på China Dine-ah kan man få festivalmatens eviga ryggrad: Belgiska våfflor, Hamburgare, Korv, Toast, Pasta, Sandwich, Beef Chili, Nachotallrik. På menyn kan vi även skönja gårdagens nyheter: Pulled Pork, Sauerkraut, Biff Teriyaki.

Klockan har slagit 18.00 vid Countdown-scenen och det är middagstid när danska Chinah kliver på. Köpenhamnstrion är om vi vill jämföra med ovan nämnda rätter, inget utav dessa, snarare något lätt och fräscht, icke kladdigt och på ekologiska råvaror. I februari i år släppte de mysiga EP:n Once The Lights Are On, en EP fylld av elektronisk och sofistikerad pop-R&B och vi inser snabbt att sångerskan Fine Glindvads röst låter lika bra live. Med på scen finns de andra två medlemmarna Simon Kjær och Simon Andersson på elgitarr och synth samt en extra förstärkning på trummor.

Första låten ut är Colder, den efterföljs av Minds och If You Can Feel This. Vi ges ihärdigt synthamrande och gungande bredbentsdansande, men det är tyvärr inte tillräckligt för att fånga hela vår uppmärksamhet, blicken dras snarare mot; tunna rödlätta axlar framför, att det dricks ur en plastpåse bredvid och grimaseras över innehållet i rödvinsflaskan. För de är många i publiken: fräkniga, osminkade tonåringar med hippt flätade frisyrer och ett helt liv framför sig.

Never The Same fångar upp oss (förlorade i åldersnoja) igen, låten ges mer wasabimajonnäs live än på EP:n och en inre förhoppning väcks om att den är injektionen som den matdåsiga stämningen behöver. Det är en viss såsighet både från publik och på scen, men när sista låten ut Away From Me drar igång får vi äntligen löken och saltet, det alla konserter behöver för att få fart: jubel av igenkänning och spontana handklapp. Mattrötthet eller inte, problemet med Chinahs spelning är att det smakar som isbergssallad, likadant hela tiden.