Publiklek och spontanrap från karismatisk jazzkatt

Ivan Ave, Roskilde Festival

Recenserad av Veronica Larsen | GAFFA

Det pumpas loungehouse och ett tio-tal personer dansar koreograferat intill scen. Fyra indianer med fjädrar på huvudet (men utan pil och båge) observerar. Det är tio minuter kvar tills rapparen Ivan Ave ska leverera och en sporadiskt utspridd publik väntar intresserat. En skylt finns uppsatt: stagediving förbjuden. Det är fem minuter kvar och två indianer beslutar sig för att kissa till höger om scen.

Norska Ivan Aves hiphop är av det jazzigare och funkigare slaget, och när han mjukt tassar in på scen och börjar glida längs med golvet i en ministegsdans börjar alla gunga med, till och med säkerhetspersonalen vid scenkanten har svårt att stå still. Vi får inte den klassiska uppsättningen DJ och MC, Ivan har istället med sig en kille på keyboard och rattar beatsen själv. Det är lätt att dra på smilbanden för han talar till publiken på ett öppet, säkert och humoristiskt sätt, förklarar att han köpte kepsen han bär från klädståndet bredvid scen.

Vi bjuds låtar från hans två senaste album, bland annat Hello, Keep Looking, Find Me, Toast och I Do. En BH flyger upp på scen och Ivan använder den skämtsamt som hatt, senare kommer även ett par trosor men dessa låter han förståeligt nog ligga kvar. Det är en spelning full av publiklek och spontanrap utan att för den delen gå vilse i låtleveransen. Ivan navigerar skickligt fram bland rhymes och ordbetoningar, en röd nyans av ansträngning i ansiktet påminner oss om hur hårt han arbetar. Det är många ord per mening som ska artikuleras men han utstrålar oavbruten karisma och en ivrig berättarvilja. När Moves kommer igång med sitt lugnare tempo i rappen får vi ett stilbrott och en liten höjdpunkt, Ivan visar att också han kan flexa tjocka uppblåsta kinder som Hov.

Det är påtagligt att han har några dedikerade fans på plats, en tjej i rosa scrunchie och uppdragna tubsockor kan texten till The Circle utantill. Den berusade vinden från tältlägren sveper mot slutet av konserten in och får både ögonen att svida och en flagga i vitt, rött och blått att vaja. Ivan Ave tackar för sig inför en nöjd publik. Soldiset värmer men ingen indian syns längre till, bara en slöja av rök.